Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Klikkejä metsästämässä : viihdejournalismin omat uutiskriteerit

Karimaa, Ida (2013)

Avaa tiedosto
Karimaa_Ida.pdf (271.0Kt)
Lataukset: 


Karimaa, Ida
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412849
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin viihdesivusto Metrolive.fi:n klikatuimpien viihdeuutisartikkeleiden yhdistäviä teemoja kahden viikon ajalta elokuussa 2012. Tutkimuskysymys kuului, millaisista aineksista rakentuu klikkejä keräävä viihdejuttu.
Tutkielma pyrki kokoamaan määrällistä tietoa artikkeleissa esiintyvistä teemoista ja aihepiireistä ja summaamaan näin yhteen luetuimmille artikkeleille ominaisia piirteitä.

Tutkimusaineistona olivat Metrolive.fi:n klikatuimmat artikkelit viikoilta 33/2012 ja 34/2012. Havaintoyksikköjä oli yhteensä 172, joista lähempään tarkasteluun valittiin 62 eniten klikkejä kerännyttä artikkelia. Artikkeleiden pohjalta listattiin yhteensä 18 niiden otsikoissa yleisimmin esiintynyttä aihekategoriaa tai tyypillistä ominaispiirrettä. Näitä luokituksia vertailtiin perinteisiksi miellettyihin Johan Galtungin ja Marie Holmboe-Rugen 1960-luvulla laatimiin uutiskriteereihin. Tutkimuksessa havaittujen, usein toistuvien aihepiirikategorioiden ja perinteisten uutiskriteerien pohjalta pyrittiin nimeämään uusia, erityisesti verkon viihdejournalismiin sopivia uutiskriteerejä.

Aineiston perusteella Metrolive.fi:n klikatuimmat artikkelit kertoivat ennen kaikkea kotimaisista naispuolisista julkisuuden henkilöistä, jotka toimivat jollain tavalla normaalista poiketen tai kohua herättäen. Henkilöiden nimiä ei välttämättä heti paljastettu artikkelikärjissä, vaan heistä käytettiin epämääräisempiä kuvailevia määritelmiä. Suosituimpien artikkeleiden joukossa esiintyivät usein myös artikkelikärkeen liitetty ”katso kuvat”-tyyppinen toteamus, ulkonäön, negatiiviseksi miellettävän tapahtuman tai ennalta tuntemattoman, yllättävän uutisen käsittely.

Analyysin pohjalta esitettiin 12 uuden ja vanhan yhdistelmästä syntynyttä verkon viihdeartikkeleiden lukijamäärää oletettavasti lisäävää kriteeriä. Tämän luokituksen ohella työssä ruodittiin Metrolive.fi:n ja verkon viihdejournalismin tekemiseen yleisesti vaikuttavia tekijöitä sekä listattiin uusien kriteerien käytössä huomioitavia seikkoja.

Loppujen lopuksi tutkielman tulos tuli sisältäneeksi huomattavan määrän ehdollisuutta ja jopa enemmän muttia kuin käyttövalmiita ohjenuoria verkon viihdejournalismin tekoon, eivätkä tulokset ole sellaisenaan yleistettävissä aineiston koostuttua ainoastaan yhden viihdesivuston materiaalista. Työ kuitenkin esittelee esimerkkitapauksen kautta olennaisia piirteitä viihdetoimittajuudesta ja verkkojournalismin tekemisestä yleensä ja voi näin toimia suuntaa-antavana ohjeistuksena tai esimerkkinä sitä etsivälle.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste