dc.contributor.author | Karimaa, Ida | |
dc.date.accessioned | 2013-06-06T08:52:49Z | |
dc.date.available | 2013-06-06T08:52:49Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2013060412849 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/62288 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyössä tutkittiin viihdesivusto Metrolive.fi:n klikatuimpien viihdeuutisartikkeleiden yhdistäviä teemoja kahden viikon ajalta elokuussa 2012. Tutkimuskysymys kuului, millaisista aineksista rakentuu klikkejä keräävä viihdejuttu.
Tutkielma pyrki kokoamaan määrällistä tietoa artikkeleissa esiintyvistä teemoista ja aihepiireistä ja summaamaan näin yhteen luetuimmille artikkeleille ominaisia piirteitä.
Tutkimusaineistona olivat Metrolive.fi:n klikatuimmat artikkelit viikoilta 33/2012 ja 34/2012. Havaintoyksikköjä oli yhteensä 172, joista lähempään tarkasteluun valittiin 62 eniten klikkejä kerännyttä artikkelia. Artikkeleiden pohjalta listattiin yhteensä 18 niiden otsikoissa yleisimmin esiintynyttä aihekategoriaa tai tyypillistä ominaispiirrettä. Näitä luokituksia vertailtiin perinteisiksi miellettyihin Johan Galtungin ja Marie Holmboe-Rugen 1960-luvulla laatimiin uutiskriteereihin. Tutkimuksessa havaittujen, usein toistuvien aihepiirikategorioiden ja perinteisten uutiskriteerien pohjalta pyrittiin nimeämään uusia, erityisesti verkon viihdejournalismiin sopivia uutiskriteerejä.
Aineiston perusteella Metrolive.fi:n klikatuimmat artikkelit kertoivat ennen kaikkea kotimaisista naispuolisista julkisuuden henkilöistä, jotka toimivat jollain tavalla normaalista poiketen tai kohua herättäen. Henkilöiden nimiä ei välttämättä heti paljastettu artikkelikärjissä, vaan heistä käytettiin epämääräisempiä kuvailevia määritelmiä. Suosituimpien artikkeleiden joukossa esiintyivät usein myös artikkelikärkeen liitetty ”katso kuvat”-tyyppinen toteamus, ulkonäön, negatiiviseksi miellettävän tapahtuman tai ennalta tuntemattoman, yllättävän uutisen käsittely.
Analyysin pohjalta esitettiin 12 uuden ja vanhan yhdistelmästä syntynyttä verkon viihdeartikkeleiden lukijamäärää oletettavasti lisäävää kriteeriä. Tämän luokituksen ohella työssä ruodittiin Metrolive.fi:n ja verkon viihdejournalismin tekemiseen yleisesti vaikuttavia tekijöitä sekä listattiin uusien kriteerien käytössä huomioitavia seikkoja.
Loppujen lopuksi tutkielman tulos tuli sisältäneeksi huomattavan määrän ehdollisuutta ja jopa enemmän muttia kuin käyttövalmiita ohjenuoria verkon viihdejournalismin tekoon, eivätkä tulokset ole sellaisenaan yleistettävissä aineiston koostuttua ainoastaan yhden viihdesivuston materiaalista. Työ kuitenkin esittelee esimerkkitapauksen kautta olennaisia piirteitä viihdetoimittajuudesta ja verkkojournalismin tekemisestä yleensä ja voi näin toimia suuntaa-antavana ohjeistuksena tai esimerkkinä sitä etsivälle. | fi |
dc.description.abstract | The present thesis studies the most popular entertainment news articles of the former entertainment site Metrolive.fi. The objective was to gather numeral statistics of the common themes found in the most clicked articles of the site and thus sum up the characteristics of a widely read article.
The research material consisted of all articles published on the site Metrolive.fi during the weeks 33/2012 and 34/2012. Out of the total of 172 units, the 62 most clicked ones were chosen for the actual analysis. From the headings of these articles 18 different classifications and categories were listed. These categories were then compared to the classical news values supplied by the media researchers Johan Galtung and Marie Holmboe-Ruge, who conducted research in 1960's. Out of the themes found in the study, the classical news criteria and comparison of these two, new specific value list was formed for entertainment journalism on the web.
According to the study, the most popular articles on Metrolive.fi were discussing Finnish female celebrities, who acted either abnormally or scandalously. Not calling the subject of the news by their name but instead with imprecise definitions seemed also typical, as was dealing with negative, newsworthy or surprising events and appearances.
In addition to the 12 step new entertainment news value list, the study also reflected aspects both affecting the web writing and aspects to be considered when writing entertainment journalism for the web in general. More than giving ready-to-use guidelines for entertainment journalists, the study captured some essential features of web writing
and entertainment journalism in general and can thus work as a set of instructions for a person seeking guidance. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Klikkejä metsästämässä : viihdejournalismin omat uutiskriteerit | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/204 | |
dc.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | verkkojournalismi | |
dc.subject.keyword | viihdejournalismi | |
dc.subject.keyword | uutiskriteerit | |
dc.subject.keyword | web journalism | |
dc.subject.keyword | entertainment journalism | |
dc.subject.keyword | news criteria | |
dc.subject.specialization | Televisio- ja radiotuotanto | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Media-ala|sv=Mediebranschen|en=Media| | |
dc.subject.discipline | Elokuva ja televisio | |