dc.contributor.author | Myllymaa, Ville | |
dc.date.accessioned | 2013-06-06T10:06:22Z | |
dc.date.available | 2013-06-06T10:06:22Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2013060613200 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/62331 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyö käsittelee kuvasuhteiden ja formaattien historiaa sekä merkitystä elokuvissa. Elokuvan kuvasuhde tarkoittaa kuvan muotoa, joka ilmoitetaan kuvan leveyden suhteena korkeuteen.
Historialuvussa käydään läpi kuvaformaateissa tapahtuneita muutoksia elokuvan syntymisestä aina digitaaliseen elokuvaan asti. Siinä käsitellään muutosten syitä, jotka voivat olla teknisiä, taloudellisia ja taiteellisia. Työssä on käytetty paljon kuvia eri elokuvista havainnollistamaan formaattien välisiä eroja. Lisäksi kuvien visuaalinen ilme antaa usein jonkinlaista käsitystä kyseisen aikakauden elokuvista. Työssä on myös käytetty piirroksia esimerkiksi filmiruuduista, jotka helpottavat ymmärtämään formaattien teknistä puolta.
Kuvasuhde vaikuttaa aina elokuvan katsomiskokemukseen. Elokuvat ja televisio ovat kasvattaneet katsojan lukemaan eri kuvasuhteita, vaikkei katsoja itse sitä tiedostaisikaan. Kuvasuhde synnyttää mielikuvia tyylistä, vakavuudesta ja realismin tasosta. Kuvasuhteen leveys mahdollistaa ja rajoittaa tiettyjä kuvallisia ratkaisuja. Ne huomioiden elokuvantekijät päättävät johonkin tiettyyn elokuvaan sopivimman kuvasuhteen.
Tekijän opinnäytetyön taiteellinen osa on Jaakko Koskisen ohjaama fiktiivinen lyhytelokuva Musta koira (Suomi 2012). Tekijä toimi siinä kuvaajana. Lyhytelokuva kertoo miehestä, joka löytää tieltä mustan koiran. Mies päättää ottaa koiran itselleen, vaikka tietää joutuvansa pian luopumaan siitä. Tekijä esittelee syitä lyhytelokuvan kuvasuhdevalinnan takana.
Lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta sekä erilaisia internet-kirjoituksia koskien kuvausta, kameroita, projektoreita ja televisiotekniikkaa. | fi |
dc.description.abstract | The thesis researches the meanings of aspect ratios in films. An aspect ratio specifies the relation of the width of the image to the height. The research covers the basic technology behind cameras and projectors, the history of movie formats and aspect ratios, as well as the narrative meanings of them. The artistic final project of the author consists of a short film Black Dog (Musta koira, Finland 2012), in which he worked as a cinematographer, and which is directed by Jaakko Koskinen. The short film depicts the story of a man who finds a black dog on the road. He decides to take the dog even though he knows that he will soon have to let it go. The author investigates the reasons behind the aspect ratio choice, and how it affected the pre-production, shooting and post-production.
The historical part covers all the major changes in film and digital formats since the beginning of cinema. It discusses the reasons behind the changes, which can be technological, economical or artistic. Several images from films are presented to illustrate the differences between formats. The images also provide a general idea about the films of the time. Additionally, there are some graphics of film frames, which help understand the technological side of the formats. The author analyzes the narrative meanings of films using different aspect ratios. Different aspect ratios have certain characteristics, and they are suited for different purposes.
The choice of aspect ratio always affects the viewing experience. Film and television have taught the viewer to interpret different aspect ratios, even if the viewer does not know it. Aspect ratio gives the viewer an idea of a style, and the level of seriousness and realism. The width of the image makes some visual things possible but at the same time it limits other aspects. The film makers must consider how their choice of aspect ratio affects the film as a whole, and then choose the best suited one for a particular film. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Reunat kertovat : kuvasuhteiden historia ja merkitys elokuvakerronnassa | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/833 | |
dc.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | elokuva | |
dc.subject.keyword | kuvasuhde | |
dc.subject.keyword | kuvaaja | |
dc.subject.keyword | elokuvaaja | |
dc.subject.keyword | formaatti | |
dc.subject.keyword | kuvausfor-maatti | |
dc.subject.keyword | esitysformaatti | |
dc.subject.specialization | Kuva ja leikkaus | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Media-ala|sv=Mediebranschen|en=Media| | |
dc.subject.discipline | Elokuva ja televisio | |