Eettisiä johtamiskokemuksia sosiaali- ja terveystoimen asiakastyön rajapinnasta
Wallenius, Arja (2021)
Wallenius, Arja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122390499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122390499
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli selvittää lähiesimiesten kokemuksia, eettisten asioiden johtamisesta ja siitä miten lähijohtajat kokevat työssään kohtaamansa eettisen kuormituksen ja miten se vaikuttaa heidän johtamiseensa. Lisäksi kerättiin tietoa, millaisia kokemuksia lähijohtajilla on ollut eettisesti kuormittavista tilanteista selviämiseen ja mitä taitoja he ovat puolestaan, näissä tilanteissa jääneet kaipaamaan.
Tämän tutkimuksen tilaaja oli Vantaan kaupungin sosiaali- ja terveystoimessa toimiva, eettinen työryhmä. Työryhmän tarkoitus olisi hyödyntää tutkimuksesta saatua kokemustietoa, toimialan eettisen työn tukemisen kehittämiseen. Kyseessä oli fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus, joka toteutettiin laadullisena tutkimusmenetelmänä. Empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastateltaviksi valikoitui 11 lähiesimiestä, monipuolisesti toimialan eri osista.
Tässä opinnäytetyössä pääosassa ovat, linjaorganisaatiossa, lähimpänä asiakastyön rajapintaa työskentelevät esimiehet. Kaikki haastatteluun osallistuneet, kokivat eettisen johtamisen merkittäväksi osaksi arkista työtään sosiaali- ja terveyspalveluiden toimialalla.
Tämän empiirisen tutkimuksen tulokset osoittivat, että sosiaali- ja terveystoimen lähiesimiehet, joutuivat päivittäin työssään pohtimaan asioita eri eettisistä näkökulmista, mm. johtaessaan asiakastyötä, henkilöstöään sekä itseään. Kokemukset, eettisistä dilemmoista ja niiden johtamistilanteista; silloin kaivattiin eniten oman esimiehen tukea, sekä esimiehen uskoa johdettavaansa. Lähes jokainen haastateltava nimesi kuitenkin, suurimmaksi ja luotettavimmaksi tukijakseen esimieskollegat eli muut lähiesimiehet. Organisaatiota kohtaan koettiin, jonkun verran epäluottamusta, kokemuksen koettiin syntyvän toimintavoista, välinpitämättömyyden tunnekokemuksesta sekä epä-johdonmukaisista johtamiskokemuksista. Kun, taas puolestaan organisaation taholta luottamuksen kokemusta herätti, saatavilla olevat esimieskoulutukset, joista mainittiin nimellä mm. esimiesvalmennus.
Tämän tutkimuksen tilaaja oli Vantaan kaupungin sosiaali- ja terveystoimessa toimiva, eettinen työryhmä. Työryhmän tarkoitus olisi hyödyntää tutkimuksesta saatua kokemustietoa, toimialan eettisen työn tukemisen kehittämiseen. Kyseessä oli fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus, joka toteutettiin laadullisena tutkimusmenetelmänä. Empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastateltaviksi valikoitui 11 lähiesimiestä, monipuolisesti toimialan eri osista.
Tässä opinnäytetyössä pääosassa ovat, linjaorganisaatiossa, lähimpänä asiakastyön rajapintaa työskentelevät esimiehet. Kaikki haastatteluun osallistuneet, kokivat eettisen johtamisen merkittäväksi osaksi arkista työtään sosiaali- ja terveyspalveluiden toimialalla.
Tämän empiirisen tutkimuksen tulokset osoittivat, että sosiaali- ja terveystoimen lähiesimiehet, joutuivat päivittäin työssään pohtimaan asioita eri eettisistä näkökulmista, mm. johtaessaan asiakastyötä, henkilöstöään sekä itseään. Kokemukset, eettisistä dilemmoista ja niiden johtamistilanteista; silloin kaivattiin eniten oman esimiehen tukea, sekä esimiehen uskoa johdettavaansa. Lähes jokainen haastateltava nimesi kuitenkin, suurimmaksi ja luotettavimmaksi tukijakseen esimieskollegat eli muut lähiesimiehet. Organisaatiota kohtaan koettiin, jonkun verran epäluottamusta, kokemuksen koettiin syntyvän toimintavoista, välinpitämättömyyden tunnekokemuksesta sekä epä-johdonmukaisista johtamiskokemuksista. Kun, taas puolestaan organisaation taholta luottamuksen kokemusta herätti, saatavilla olevat esimieskoulutukset, joista mainittiin nimellä mm. esimiesvalmennus.