Intranetin käytettävyyden kehittäminen
Salo, Mirka (2021)
Salo, Mirka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021123090613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021123090613
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli arvioida ammattikorkeakouluorganisaation uuden intranetin käytettävyyttä ja antaa sen perusteella näkökulmaa jatkokehitykseen käytettävyyshuomioilla ja dokumenttianalyysillä. Tutkimuskohteena olevassa organisaatiossa oli intranet-uudistus vuonna 2020. Tässä tutkimuksessa arvioitiin uuden intranetin käytettävyyttä vuonna 2021, kun se oli ollut julkaisunsa jälkeen puoli vuotta opiskelijoiden käytössä.
Tutkimuksen teoria käsittelee käyttäjäkeskeistä verkkopalvelun suunnittelua ja käytettävyyden arviointimenetelmiä. Käytettävyyttä arvioitiin erityisesti sivuston informaatioarkkitehtuurin ja visuaalisen hierarkian näkökulmasta.
Tutkimus rajattiin opiskelijoiden intranetiin. Käytettävyyttä tarkasteltiin Modernin Microsoft SharePoint -ympäristön toiminnallisuuksien puitteissa.
Tutkimuksen lähtökohtana käytettiin työharjoittelun kautta saatua tietoa, aiempia selvityksiä ja tutkimuksia sekä kirjallisuutta. Intranetin nykytilaa ja kehityssuuntaa analysoitiin dokumenttianalyysillä ja intranetin käytettävyystekijöitä arvioitiin heuristisella listalla, jonka jälkeen toteutettiin käytettävyystutkimus.
Keskeinen tulos on se, käytettävyysongelmat keskittyivät rakenteen hahmottamiseen eivätkä opiskelijat välttämättä osanneet tai halunneet hyödyntää intranetin tietosisältöjä. Muita käytössä olevia järjestelmiä käytettiin mieluummin kuin intranetiä ja tietoa oli saatavilla opintojen ohjauksen kautta ja muista järjestelmistä.
Tutkimuksen teoria käsittelee käyttäjäkeskeistä verkkopalvelun suunnittelua ja käytettävyyden arviointimenetelmiä. Käytettävyyttä arvioitiin erityisesti sivuston informaatioarkkitehtuurin ja visuaalisen hierarkian näkökulmasta.
Tutkimus rajattiin opiskelijoiden intranetiin. Käytettävyyttä tarkasteltiin Modernin Microsoft SharePoint -ympäristön toiminnallisuuksien puitteissa.
Tutkimuksen lähtökohtana käytettiin työharjoittelun kautta saatua tietoa, aiempia selvityksiä ja tutkimuksia sekä kirjallisuutta. Intranetin nykytilaa ja kehityssuuntaa analysoitiin dokumenttianalyysillä ja intranetin käytettävyystekijöitä arvioitiin heuristisella listalla, jonka jälkeen toteutettiin käytettävyystutkimus.
Keskeinen tulos on se, käytettävyysongelmat keskittyivät rakenteen hahmottamiseen eivätkä opiskelijat välttämättä osanneet tai halunneet hyödyntää intranetin tietosisältöjä. Muita käytössä olevia järjestelmiä käytettiin mieluummin kuin intranetiä ja tietoa oli saatavilla opintojen ohjauksen kautta ja muista järjestelmistä.