Lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen kouluyhteisössä
Koivisto, Kaisa; Rautakoski, Pentti (2013)
Koivisto, Kaisa
Rautakoski, Pentti
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013093015672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013093015672
Tiivistelmä
Lapsen ja nuoren hyvinvoinnin edistäminen kouluyhteisössä on tärkeää, jotta lapset ja nuoret oppivat toimimaan omassa elämässään hyvinvointia edistäen. Artikkelissa kirjoittajat kuvaavat Oulun seudun ammattikorkeakoulun (Oamk) ja Kempeleen kunnan peruskoulun välisen työelämäyhteistyön aikana kirjoittajien saavuttamaa ymmärrystä siitä teoreettisesta perustasta, johon lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen kouluyhteisössä voisi kohdentua. Kirjoittajat kuvaavat ja painottavat sitä, että lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämisen toiminta kouluyhteisöissä tunnistaa jokaisen lapsen ja nuoren vahvuudet, hän saa kouluyhteisöön kuulumisen osallisuuden kokemuksen ja kodin sekä koulun kasvatuskumppanuus toteutuu. Lapsen ja nuoren osallisuuden ja vahvuuksien tukeminen on myös osa mielenterveys ongelmien ennalta ehkäisevää työtä.
Lasten ja nuorten hyvinvointi koostuu hyvin pitkälle muun muassa psykososiaalisista taidoista, kuten ihmissuhdetaidot, ristiriitojen ja ongelmien ratkaisutaidot ja kokemusten ilmaisutaito. Näitä taitoja voidaan edistää kouluissa yhteisö- ja ryhmämuotoisilla tavoilla. Ne mahdollistavat osallisuuden ja lisäävät vahvuuksia. Yhteisö- ja ryhmämuotoisia tapoja ovat luovat toiminnat kuten taide, musiikki, tanssi, runot, kirjallisuus, seikkailu, valokuva, elokuva jne. Näiden toimintojen avulla myös yhteistyötaidot ja myönteiset tunteet kehittyvät.
Lasten ja nuorten hyvinvointi koostuu hyvin pitkälle muun muassa psykososiaalisista taidoista, kuten ihmissuhdetaidot, ristiriitojen ja ongelmien ratkaisutaidot ja kokemusten ilmaisutaito. Näitä taitoja voidaan edistää kouluissa yhteisö- ja ryhmämuotoisilla tavoilla. Ne mahdollistavat osallisuuden ja lisäävät vahvuuksia. Yhteisö- ja ryhmämuotoisia tapoja ovat luovat toiminnat kuten taide, musiikki, tanssi, runot, kirjallisuus, seikkailu, valokuva, elokuva jne. Näiden toimintojen avulla myös yhteistyötaidot ja myönteiset tunteet kehittyvät.