Vaatetussuunnittelijan, yrityksen ja kuluttajan kolmiyhteys
Liljeqvist, Satu (2013)
Liljeqvist, Satu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092715607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092715607
Tiivistelmä
Vaatetussuunnittelijoiden, yritysten ja kuluttajien kolmiyhteydestä tehty tutkimus toimii pohjana Andiatan kevät/kesä 2014 -ideamallistolle, jonka kohderyhmä ovat uranaiset.
Tutkimuksen tuloksissa ilmenee keitä vaatetussuunnittelijat ovat, mitä he tekevät ja miten, kuinka he kommunikoivat yritysten ja kuluttajien kanssa, ja kuinka vaatetussuunnittelijan suunnittelumetodit ja tyyli, esitystekniikka sekä työnkuva vaihtelevat eri työnantajien mukaan.
Tutkimus koostuu kulttuurisista ja yrityspohjaisista tietolähteistä, alan ammattitaitoisten henkilöiden sähköpostihaastatteluista ja Iiris-lehden verkkosivuilla julkaistun E-lomakkeen avulla kerätyistä tiedoista, joista selviää Andiatan kohderyhmän profiili ja heidän toiveensa ja tarpeensa vaatteiden suhteen. E-lomakkeesta on apua suunnitteluprojektissa ja se on osa tutkimustyötä, jossa huomioidaan, kuinka paljon kuluttajien tarpeisiin ja toiveisiin voidaan vastata yritykselle työskennellessä.
Tutkimus osoittaa, kuinka tärkeää kommunikointi vaatetussuunnittelijan, yrityksen ja kuluttajan muodostaman kolminaisuuden keskuudessa on, ja kuinka tärkeitä ominaisuuksia vaatetussuunnittelijan persoonallisuus, luovuus, itseensä uskominen ja ahkeruus ovat vaatetusalalla.
Tutkimuksen tärkeys ilmenee vaatetussuunnittelijan työnkuvan ymmärtämisellä ja tutkimus on suositeltavissa kaikille vaatetusalan parissa opiskeleville ja työskenteleville, sekä vaatetusalasta kiinnostuneille.
Tutkimuksen tuloksissa ilmenee keitä vaatetussuunnittelijat ovat, mitä he tekevät ja miten, kuinka he kommunikoivat yritysten ja kuluttajien kanssa, ja kuinka vaatetussuunnittelijan suunnittelumetodit ja tyyli, esitystekniikka sekä työnkuva vaihtelevat eri työnantajien mukaan.
Tutkimus koostuu kulttuurisista ja yrityspohjaisista tietolähteistä, alan ammattitaitoisten henkilöiden sähköpostihaastatteluista ja Iiris-lehden verkkosivuilla julkaistun E-lomakkeen avulla kerätyistä tiedoista, joista selviää Andiatan kohderyhmän profiili ja heidän toiveensa ja tarpeensa vaatteiden suhteen. E-lomakkeesta on apua suunnitteluprojektissa ja se on osa tutkimustyötä, jossa huomioidaan, kuinka paljon kuluttajien tarpeisiin ja toiveisiin voidaan vastata yritykselle työskennellessä.
Tutkimus osoittaa, kuinka tärkeää kommunikointi vaatetussuunnittelijan, yrityksen ja kuluttajan muodostaman kolminaisuuden keskuudessa on, ja kuinka tärkeitä ominaisuuksia vaatetussuunnittelijan persoonallisuus, luovuus, itseensä uskominen ja ahkeruus ovat vaatetusalalla.
Tutkimuksen tärkeys ilmenee vaatetussuunnittelijan työnkuvan ymmärtämisellä ja tutkimus on suositeltavissa kaikille vaatetusalan parissa opiskeleville ja työskenteleville, sekä vaatetusalasta kiinnostuneille.