Näytä suppeat kuvailutiedot

Vaatetussuunnittelijan, yrityksen ja kuluttajan kolmiyhteys

Liljeqvist, Satu (2013)

dc.contributor.authorLiljeqvist, Satu
dc.date.accessioned2013-10-10T12:15:08Z
dc.date.available2013-10-10T12:15:08Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2013092715607
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/64556
dc.description.abstractVaatetussuunnittelijoiden, yritysten ja kuluttajien kolmiyhteydestä tehty tutkimus toimii pohjana Andiatan kevät/kesä 2014 -ideamallistolle, jonka kohderyhmä ovat uranaiset. Tutkimuksen tuloksissa ilmenee keitä vaatetussuunnittelijat ovat, mitä he tekevät ja miten, kuinka he kommunikoivat yritysten ja kuluttajien kanssa, ja kuinka vaatetussuunnittelijan suunnittelumetodit ja tyyli, esitystekniikka sekä työnkuva vaihtelevat eri työnantajien mukaan. Tutkimus koostuu kulttuurisista ja yrityspohjaisista tietolähteistä, alan ammattitaitoisten henkilöiden sähköpostihaastatteluista ja Iiris-lehden verkkosivuilla julkaistun E-lomakkeen avulla kerätyistä tiedoista, joista selviää Andiatan kohderyhmän profiili ja heidän toiveensa ja tarpeensa vaatteiden suhteen. E-lomakkeesta on apua suunnitteluprojektissa ja se on osa tutkimustyötä, jossa huomioidaan, kuinka paljon kuluttajien tarpeisiin ja toiveisiin voidaan vastata yritykselle työskennellessä. Tutkimus osoittaa, kuinka tärkeää kommunikointi vaatetussuunnittelijan, yrityksen ja kuluttajan muodostaman kolminaisuuden keskuudessa on, ja kuinka tärkeitä ominaisuuksia vaatetussuunnittelijan persoonallisuus, luovuus, itseensä uskominen ja ahkeruus ovat vaatetusalalla. Tutkimuksen tärkeys ilmenee vaatetussuunnittelijan työnkuvan ymmärtämisellä ja tutkimus on suositeltavissa kaikille vaatetusalan parissa opiskeleville ja työskenteleville, sekä vaatetusalasta kiinnostuneille.fi
dc.description.abstractAndiata’s Spring/Summer 2014 -idea collection for businesswoman is based on the research that was made on the trinity of fashion designers, companies and consumers. Research results showed who designers are, what they are doing and how, how they communicate with companies and consumers, and how design methods and style change in fashion designers’ work and design presentations when working with different clients. The research is a collection of cultural and enterprise-based sources, information about professional by interviewing them by e-mail, and information about consumers by E-form, where a businesswoman’s profile is expressed and their needs and wishes for clothing. The E-form is published by a magazine called Iiris-lehti and is helpful for Andiata’s Spring/Summer 2014 -collections design project and at the same time is shown how much a fashion designer can fulfill consumers’ wishes when working for a company. The research tells how important communication is in fashion designers, companies and consumers trinity, how much fashion designers personality, creativeness, believing in themselves and hard working is important in the Fashion Industry. The research is an important part of understanding fashion designers’ working area and can be recommendable for all who are part of the fashion world or interested in it.en
dc.language.isofin
dc.publisherMetropolia Ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleVaatetussuunnittelijan, yrityksen ja kuluttajan kolmiyhteysfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/200
dc.organizationMetropolia Ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationMetropolia Ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordvaatetussuunnittelu
dc.subject.specializationVaatetussuunnittelu
dc.subject.degreeprogramfi=Muotoilu|sv=Formgivning|en=Design|
dc.subject.disciplineMuotoilu


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot