Työkaluja ratsastuskoulun asiakashallinnan kehittämiseen : case: Keskimäen Hevostila
Lappalainen, Taina (2013)
Lappalainen, Taina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013103016457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013103016457
Tiivistelmä
Asiakkaat ovat tärkeä osa jokaisen ratsastuskoulun arkea. Erilaiset asiakashallinta järjestelmät tarjoavat yrityksille mahdollisuuden pitää rekisteriä asiakkaistaan, kerätä erilaisia käyttäjätietoja ja hyödyntää niiden analysointia yri-tyksensä toiminnassa.
Usein asiakashallinnan yhteydessä nousee esiin englanninkielinen asiakashallintaa tarkoittava termi CRM – Customer Relations Management. Maailmassa on paljon tarjolla erilaisia, jo valmiiksi tietyn alan tarpeisiin suunniteltuja ohjelmistoja, joista jokainen voi valita sen juuri yritykselleen sopivimman.
Keskimäen hevostila on Kuopion Haminalahdessa perhevoimin toimiva maatilayritys, joka tarjoaa ratasastuskoulu-palveluita. Hevosia ratsastuskoulun käytössä 10-12 kpl ja asiakas käyntejä on 100-140 /viikko. Ratsastuskoulu on erikoistunut estepainotteiseen opetukseen. Pienyrittäjän tarpeet eroavat suurien miljoonayritysten tarpeista. Asia-kasmäärät ja kerättävän tiedon määrä vaihtelevat suuresti.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka sisälsi myös asiakaspalautteena tehävän tutkimuksellisen osion. Tässä työssä Käsitellään juuri Keskimäen Hevostilan tarpeita ja etsitään keinoja sen asiakashallinnan kehittämiseksi. Sähköisten ohjelmistojen runsaan tarjonnan takia niitä ei lähdetty keskenään vertaamaan. Työssä keskitytään pienen yrittäjän yksinkertaisiin, niin sanottuihin perinteisempiin menetelmiin.
Työn tuloksena syntyi talliyrittäjää hyödyttävää materiaalia asiakaskortin ja palautelomakkeen muodossa. Asiakas-kortti sekä palautelomake saatettiin ratsastuskoulun käyttöön.
Usein asiakashallinnan yhteydessä nousee esiin englanninkielinen asiakashallintaa tarkoittava termi CRM – Customer Relations Management. Maailmassa on paljon tarjolla erilaisia, jo valmiiksi tietyn alan tarpeisiin suunniteltuja ohjelmistoja, joista jokainen voi valita sen juuri yritykselleen sopivimman.
Keskimäen hevostila on Kuopion Haminalahdessa perhevoimin toimiva maatilayritys, joka tarjoaa ratasastuskoulu-palveluita. Hevosia ratsastuskoulun käytössä 10-12 kpl ja asiakas käyntejä on 100-140 /viikko. Ratsastuskoulu on erikoistunut estepainotteiseen opetukseen. Pienyrittäjän tarpeet eroavat suurien miljoonayritysten tarpeista. Asia-kasmäärät ja kerättävän tiedon määrä vaihtelevat suuresti.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka sisälsi myös asiakaspalautteena tehävän tutkimuksellisen osion. Tässä työssä Käsitellään juuri Keskimäen Hevostilan tarpeita ja etsitään keinoja sen asiakashallinnan kehittämiseksi. Sähköisten ohjelmistojen runsaan tarjonnan takia niitä ei lähdetty keskenään vertaamaan. Työssä keskitytään pienen yrittäjän yksinkertaisiin, niin sanottuihin perinteisempiin menetelmiin.
Työn tuloksena syntyi talliyrittäjää hyödyttävää materiaalia asiakaskortin ja palautelomakkeen muodossa. Asiakas-kortti sekä palautelomake saatettiin ratsastuskoulun käyttöön.