Audiovisual Documentation of an International Seminar : Case: LIME
Tikkanen, Kirsti; Rönnberg, Mira (2013)
Tikkanen, Kirsti
Rönnberg, Mira
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117728
Tiivistelmä
Kansainvälisen seminaarin audiovisuaalinen dokumentointi
Case: LIME
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda audiovisuaalinen dokumentti kansainvälisestä seminaarista, joka järjestettiin Keravalla kesäkuussa 2013. Seminaarin nimi oli ”Learning on Immigration and Multicultural Education” (LIME) ja seminaarin pääjärjestäjänä toimi Keravan Opisto. LIME oli kahden vuoden mittainen Euroopan unionin rahoittama kansainvälinen seminaari, johon ottivat osaa erilaiset kansalaisjärjestöt ja aikuiskoulutusorganisaatiot kahdeksasta EU-maasta. Seminaarin tavoite oli jakaa tietoa maahanmuuttoasioista ja löytää keinoja maahanmuuttajien sujuvampaan kotouttamiseen osanottajamaissa. Työn toimeksiantajana toimii Keravan Opisto.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivista havainnointia ja audiovisuaalista dokumentointia. Työ on hyvin käytännönläheinen, ja pääpaino on videotuotoksella, jonka materiaali kerättiin LIME–projektin päätösseminaarissa Keravalla 13. kesäkuuta 2013. Työn teoriaosassa kuvaillaan kulttuurien välisen kommunikoinnin sekä audiovisuaalisen dokumentoinnin perusteita, ja annetaan tarkempi kuvaus LIME-projektin sisällöstä.
Tämä opinnäytetyö on toteutustavaltansa pilottityö ja esimerkkinä siitä, että opinnäytetyö voidaan toteuttaa vaihtoehtoisin menetelmin. Opinnäytetyön toteuttaminen videomuodossa tuottaa tekijöilleen paljon uutta tietoa audiovisuaalisesta dokumentoinnista ja lisäksi tieto kulttuurien välisestä kommunikoinnista ja Eurooppaa koskevista kotouttamiseen liittyvistä asioista lisääntyy. Tavoitteessa luoda videomateriaali LIME–projektin päätösseminaarista onnistuttiin hienosti; työn tuloksena on puolituntinen dokumenttivideo. Videon avulla voidaan havainnollistaa paremmin LIME–projektin loppuseminaarin sisältöä Euroopan komissiolle, joka valvoo Euroopan unionin rahoituksen alaisia projekteja. Video on nähtävillä YouTubessa nimellä ”LIME Final Seminar in Kerava”.
Case: LIME
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda audiovisuaalinen dokumentti kansainvälisestä seminaarista, joka järjestettiin Keravalla kesäkuussa 2013. Seminaarin nimi oli ”Learning on Immigration and Multicultural Education” (LIME) ja seminaarin pääjärjestäjänä toimi Keravan Opisto. LIME oli kahden vuoden mittainen Euroopan unionin rahoittama kansainvälinen seminaari, johon ottivat osaa erilaiset kansalaisjärjestöt ja aikuiskoulutusorganisaatiot kahdeksasta EU-maasta. Seminaarin tavoite oli jakaa tietoa maahanmuuttoasioista ja löytää keinoja maahanmuuttajien sujuvampaan kotouttamiseen osanottajamaissa. Työn toimeksiantajana toimii Keravan Opisto.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivista havainnointia ja audiovisuaalista dokumentointia. Työ on hyvin käytännönläheinen, ja pääpaino on videotuotoksella, jonka materiaali kerättiin LIME–projektin päätösseminaarissa Keravalla 13. kesäkuuta 2013. Työn teoriaosassa kuvaillaan kulttuurien välisen kommunikoinnin sekä audiovisuaalisen dokumentoinnin perusteita, ja annetaan tarkempi kuvaus LIME-projektin sisällöstä.
Tämä opinnäytetyö on toteutustavaltansa pilottityö ja esimerkkinä siitä, että opinnäytetyö voidaan toteuttaa vaihtoehtoisin menetelmin. Opinnäytetyön toteuttaminen videomuodossa tuottaa tekijöilleen paljon uutta tietoa audiovisuaalisesta dokumentoinnista ja lisäksi tieto kulttuurien välisestä kommunikoinnista ja Eurooppaa koskevista kotouttamiseen liittyvistä asioista lisääntyy. Tavoitteessa luoda videomateriaali LIME–projektin päätösseminaarista onnistuttiin hienosti; työn tuloksena on puolituntinen dokumenttivideo. Videon avulla voidaan havainnollistaa paremmin LIME–projektin loppuseminaarin sisältöä Euroopan komissiolle, joka valvoo Euroopan unionin rahoituksen alaisia projekteja. Video on nähtävillä YouTubessa nimellä ”LIME Final Seminar in Kerava”.