Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Ammattiopisto Lappian kone- ja tuotantotekniikan opetuksen kehittäminen

Hildén, Esko; Koivunen, Jani; Makkonen, Sakari (2021)

 
Avaa tiedosto
Hildén, Koivunen ja Makkonen.pdf (1.841Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Hildén, Esko
Koivunen, Jani
Makkonen, Sakari
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201101143
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappialle. Tarkoituksena oli ke-hittää ammattiopisto Lappian kone- ja tuotantotekniikan opetusta ja työelämälähtöisyyttä sekä etsiä uusia menetelmiä opetuksen tueksi ottaen huomioon työelämän tarpeet.

Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää Lappian kone- ja tuotantotekniikan aikaisem-pi ja nykyinen toimintamalli. Osatavoite jaettiin kahteen tutkimuskysymykseen, joissa tehtiin selvitys koulutuksen kehitykseen vuosien 2010–2020 aikana sekä tunnistettiin koulutuksen nyky-tila.

Toisena osatavoitteena oli tunnistaa koulutuksen haasteet. Osatavoite jaettiin kahteen tutkimus-kysymykseen. Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä tutkittiin opetuksen haasteet opiskelijoi-den ja opettajien näkökulmasta. Toisessa tutkimuskysymyksessä haasteet tunnistettiin yhteis-työkumppaneiden näkökulmasta.

Kolmantena osatavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa toteutussuunnitelmat toisessa osatavoit-teessa havaittuihin haasteisiin. Tämä osatavoite jaettiin kolmeen tutkimuskysymykseen. Ensim-mäisessä tutkimuskysymyksessä selvitettiin, miten voitaisiin vastata haasteisiin opiskelijoiden ja opettajien näkökulmasta. Toisessa tutkimuskysymyksessä haasteisiin vastaaminen yhteistyö-kumppaneiden näkökulmasta. Osatavoitteen kolmannessa tutkimuskysymyksessä konkretia koulutuksen kehityksen jatkuvuudelle.

Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Pääasialliset havainnot muodostuivat omista havainnoista todellisissa tilanteissa, haastatteluista sekä kyselyistä. Haastatteluja ja ky-selyitä teimme opiskelijoille, työelämän edustajille sekä opettajille.

Tutkimustyön tuloksena löytyi useita kone- ja tuotantotekniikan opetukseen liittyviä kehityskohtei-ta. Pääasialliseksi kehityskohteeksi nousi erilaiset opiskelijat ja opiskelijaryhmät, joista keskityt-tiin erikseen vielä erityisopiskelijoihin. Varsinaisen opetustyön kehittämisen lisäksi tehtiin vuosi-kello, jossa määritellään tehtävät ja ajankohdat. Lisäksi käyttöön otettiin WeldEye-hitsaushallintajärjestelmä, jolle tehtiin valmis alusta sekä käyttöohje kaikkien käytettäväksi. Opinnäytetyötä varten päivitettiin kone- ja tuotantotekniikan menettelyohje sekä C&Q-osaamiskartoitus palveluohjelma.



Asiasanat: Erilaiset opiskelijat, oppimisympäristöt, koulutuksen haasteet ja vuosikello
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste