Ammattiopisto Lappian kone- ja tuotantotekniikan opetuksen kehittäminen
Hildén, Esko; Koivunen, Jani; Makkonen, Sakari (2021)
Hildén, Esko
Koivunen, Jani
Makkonen, Sakari
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201101143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201101143
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappialle. Tarkoituksena oli ke-hittää ammattiopisto Lappian kone- ja tuotantotekniikan opetusta ja työelämälähtöisyyttä sekä etsiä uusia menetelmiä opetuksen tueksi ottaen huomioon työelämän tarpeet.
Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää Lappian kone- ja tuotantotekniikan aikaisem-pi ja nykyinen toimintamalli. Osatavoite jaettiin kahteen tutkimuskysymykseen, joissa tehtiin selvitys koulutuksen kehitykseen vuosien 2010–2020 aikana sekä tunnistettiin koulutuksen nyky-tila.
Toisena osatavoitteena oli tunnistaa koulutuksen haasteet. Osatavoite jaettiin kahteen tutkimus-kysymykseen. Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä tutkittiin opetuksen haasteet opiskelijoi-den ja opettajien näkökulmasta. Toisessa tutkimuskysymyksessä haasteet tunnistettiin yhteis-työkumppaneiden näkökulmasta.
Kolmantena osatavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa toteutussuunnitelmat toisessa osatavoit-teessa havaittuihin haasteisiin. Tämä osatavoite jaettiin kolmeen tutkimuskysymykseen. Ensim-mäisessä tutkimuskysymyksessä selvitettiin, miten voitaisiin vastata haasteisiin opiskelijoiden ja opettajien näkökulmasta. Toisessa tutkimuskysymyksessä haasteisiin vastaaminen yhteistyö-kumppaneiden näkökulmasta. Osatavoitteen kolmannessa tutkimuskysymyksessä konkretia koulutuksen kehityksen jatkuvuudelle.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Pääasialliset havainnot muodostuivat omista havainnoista todellisissa tilanteissa, haastatteluista sekä kyselyistä. Haastatteluja ja ky-selyitä teimme opiskelijoille, työelämän edustajille sekä opettajille.
Tutkimustyön tuloksena löytyi useita kone- ja tuotantotekniikan opetukseen liittyviä kehityskohtei-ta. Pääasialliseksi kehityskohteeksi nousi erilaiset opiskelijat ja opiskelijaryhmät, joista keskityt-tiin erikseen vielä erityisopiskelijoihin. Varsinaisen opetustyön kehittämisen lisäksi tehtiin vuosi-kello, jossa määritellään tehtävät ja ajankohdat. Lisäksi käyttöön otettiin WeldEye-hitsaushallintajärjestelmä, jolle tehtiin valmis alusta sekä käyttöohje kaikkien käytettäväksi. Opinnäytetyötä varten päivitettiin kone- ja tuotantotekniikan menettelyohje sekä C&Q-osaamiskartoitus palveluohjelma.
Asiasanat: Erilaiset opiskelijat, oppimisympäristöt, koulutuksen haasteet ja vuosikello
Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää Lappian kone- ja tuotantotekniikan aikaisem-pi ja nykyinen toimintamalli. Osatavoite jaettiin kahteen tutkimuskysymykseen, joissa tehtiin selvitys koulutuksen kehitykseen vuosien 2010–2020 aikana sekä tunnistettiin koulutuksen nyky-tila.
Toisena osatavoitteena oli tunnistaa koulutuksen haasteet. Osatavoite jaettiin kahteen tutkimus-kysymykseen. Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä tutkittiin opetuksen haasteet opiskelijoi-den ja opettajien näkökulmasta. Toisessa tutkimuskysymyksessä haasteet tunnistettiin yhteis-työkumppaneiden näkökulmasta.
Kolmantena osatavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa toteutussuunnitelmat toisessa osatavoit-teessa havaittuihin haasteisiin. Tämä osatavoite jaettiin kolmeen tutkimuskysymykseen. Ensim-mäisessä tutkimuskysymyksessä selvitettiin, miten voitaisiin vastata haasteisiin opiskelijoiden ja opettajien näkökulmasta. Toisessa tutkimuskysymyksessä haasteisiin vastaaminen yhteistyö-kumppaneiden näkökulmasta. Osatavoitteen kolmannessa tutkimuskysymyksessä konkretia koulutuksen kehityksen jatkuvuudelle.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Pääasialliset havainnot muodostuivat omista havainnoista todellisissa tilanteissa, haastatteluista sekä kyselyistä. Haastatteluja ja ky-selyitä teimme opiskelijoille, työelämän edustajille sekä opettajille.
Tutkimustyön tuloksena löytyi useita kone- ja tuotantotekniikan opetukseen liittyviä kehityskohtei-ta. Pääasialliseksi kehityskohteeksi nousi erilaiset opiskelijat ja opiskelijaryhmät, joista keskityt-tiin erikseen vielä erityisopiskelijoihin. Varsinaisen opetustyön kehittämisen lisäksi tehtiin vuosi-kello, jossa määritellään tehtävät ja ajankohdat. Lisäksi käyttöön otettiin WeldEye-hitsaushallintajärjestelmä, jolle tehtiin valmis alusta sekä käyttöohje kaikkien käytettäväksi. Opinnäytetyötä varten päivitettiin kone- ja tuotantotekniikan menettelyohje sekä C&Q-osaamiskartoitus palveluohjelma.
Asiasanat: Erilaiset opiskelijat, oppimisympäristöt, koulutuksen haasteet ja vuosikello