Ajanhallinnan merkitys asiantuntijatyössä ja uuden omaksumisessa
Rinne, Kasperi (2022)
Rinne, Kasperi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201231592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201231592
Tiivistelmä
Taloushallinnossa on käynnissä murros kohti automatisoidumpaa ja digitaalisempaa työympäristöä, minkä myötä kirjanpitäjän työnkuva ja tarvittavat ominaisuudet myös muuttuvat. Rutiininomaisten ja yksitoikkoisten töiden siirtyessä enenevissä määrin automaation ja ohjelmistorobotiikan vastuulle kirjanpitäjiltä jatkossa tarvittavia ominaisuuksia ovat kokonaisuuksien hallinta sekä aiempaa nopeampi uuden omaksuminen ja soveltaminen. Muutos johtuu ennen kaikkea siitä, että kehittyneet järjestelmät ovat ylivoimaisesti tarkempia ja nopeampia tekemään säännönmukaiset ja toisteiset työtehtävät kuin ihmistyöntekijät.
Tämän päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tavoitteena on seurata ja kehittää ajanhallinnan sekä uuden omaksumisen näkökulmasta kiinteistökirjanpitäjän tehtäviä kiinteistöjohtamisen, -neuvonnan ja asiantuntijapalveluita tarjoavassa yrityksessä. Opinnäytetyö koostuu kymmenen viikon päiväkirjaseurannasta, jonka aikana kokeillaan erilaisia ajanhallintaan ja uuden oppimiseen liittyviä menetelmiä, sekä verrataan aiheesta löytyvää teoriaa käytännön työskentelyyn kiinteistöalan taloushallinnon parissa. Jokaista seurantaviikkoa seuraa viikkoanalyysi, jossa kootaan yhteen viikon aikana havaittuja aiheeseen liittyviä ilmiöitä sekä luodaan katsausta seuraavan viikon tavoitteisiin.
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tekeminen auttoi tunnistamaan ajanhallinnan näkökulmasta useita tärkeitä tekijöitä. Etukäteissuunnittelu luo pohjan tehokkaalle työajanhallinnalle. Keskeytysten vähentäminen, oikeiden kommunikointialustojen valinta sekä täydellisyydentavoittelusta luopuminen parantavat tehokkuutta edesauttaen myös innovointikykyä, kun töissä on aikaa ajatella. Automaation mahdollisuuksien hyödyntämisen myötä asiantuntijoiden työaikaa vapautuu asiakkaan palvelemiseen, mikä luo yritykselle kilpailuetua ja sitouttaa asiakkaita. Sisäinen viestintä ajanhallinnan tehostamiskeinoista olisi kannattavaa niin yrityksen arvonluonnin kannalta kuin työntekijöiden työhyvinvoinnin näkökulmasta stressin ja kuormituksen vähentyessä.
Tämän päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tavoitteena on seurata ja kehittää ajanhallinnan sekä uuden omaksumisen näkökulmasta kiinteistökirjanpitäjän tehtäviä kiinteistöjohtamisen, -neuvonnan ja asiantuntijapalveluita tarjoavassa yrityksessä. Opinnäytetyö koostuu kymmenen viikon päiväkirjaseurannasta, jonka aikana kokeillaan erilaisia ajanhallintaan ja uuden oppimiseen liittyviä menetelmiä, sekä verrataan aiheesta löytyvää teoriaa käytännön työskentelyyn kiinteistöalan taloushallinnon parissa. Jokaista seurantaviikkoa seuraa viikkoanalyysi, jossa kootaan yhteen viikon aikana havaittuja aiheeseen liittyviä ilmiöitä sekä luodaan katsausta seuraavan viikon tavoitteisiin.
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tekeminen auttoi tunnistamaan ajanhallinnan näkökulmasta useita tärkeitä tekijöitä. Etukäteissuunnittelu luo pohjan tehokkaalle työajanhallinnalle. Keskeytysten vähentäminen, oikeiden kommunikointialustojen valinta sekä täydellisyydentavoittelusta luopuminen parantavat tehokkuutta edesauttaen myös innovointikykyä, kun töissä on aikaa ajatella. Automaation mahdollisuuksien hyödyntämisen myötä asiantuntijoiden työaikaa vapautuu asiakkaan palvelemiseen, mikä luo yritykselle kilpailuetua ja sitouttaa asiakkaita. Sisäinen viestintä ajanhallinnan tehostamiskeinoista olisi kannattavaa niin yrityksen arvonluonnin kannalta kuin työntekijöiden työhyvinvoinnin näkökulmasta stressin ja kuormituksen vähentyessä.