Laivarakennuksen kokonaistuottavuuden ja paloturvallisuuden lisääminen suorakiinnitystekniikalla
Gustafsson, Heikki (2022)
Gustafsson, Heikki
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202142459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202142459
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, onko laivarakentamisen kokonaistuottavuutta ja paloturvallisuutta mahdollista lisätä käyttämällä suorakiinnitystekniikoita. Työssä tutkittiin hitsaamalla toteutettuja asennuskohteita ja niiden aiheuttamia asennus- ja materiaalikustannuksia. Toimintatapojen kokonaiskustannuksia ja paloturvallisuusriskejä verrattiin toisiinsa, jonka jälkeen voitiin todeta, onko käyttö perusteltua.
Työssä perehdyttiin ensin laivarakentamiseen prosessina, jonka jälkeen käsiteltiin kansi- ja konevarustelualueiden perustiedot, suunnitteluvaiheita ja toteutusta. Hitsaamalla tapahtuvaa asennustapaa on tutkittu kirjallisena ja asiantuntijalausuntojen avulla. Työssä tutkittiin myös laivarakennuksessa suoritettavia tulitöitä ja näiden aiheuttamia tulipaloja lähihistoriassa. Asennustapojen toteutuksista on suoritettu laskennallinen arvio.
Työn tuloksena todettiin suorakiinnittämisen olevan kustannustehokas asennustapa esimerkkikohteessa. Laskelmien mukaan suorakiinnittämällä toteutetun esimerkkikohteen taloudelliset hyödyt ovat 58–79 % asennuskohteen mittakaavasta riippuen. Tutkimustyön mukaan olisi perusteltua hyödyntää suorakiinnittämistä esimerkkikohteessa ja myös muissa varustelukannatuksissa, koska niin saadaan suuremmat säästöt. Suorakiinnitystekniikan potentiaali taloudellisena asennustapana jää todentamatta etenkin laivarakennuksen elinkaaren alkuvaiheessa. Taloudellisen asennustavan valintaa voitaisiin helpottaa parhaiten pilottihankkeella.
Työssä perehdyttiin ensin laivarakentamiseen prosessina, jonka jälkeen käsiteltiin kansi- ja konevarustelualueiden perustiedot, suunnitteluvaiheita ja toteutusta. Hitsaamalla tapahtuvaa asennustapaa on tutkittu kirjallisena ja asiantuntijalausuntojen avulla. Työssä tutkittiin myös laivarakennuksessa suoritettavia tulitöitä ja näiden aiheuttamia tulipaloja lähihistoriassa. Asennustapojen toteutuksista on suoritettu laskennallinen arvio.
Työn tuloksena todettiin suorakiinnittämisen olevan kustannustehokas asennustapa esimerkkikohteessa. Laskelmien mukaan suorakiinnittämällä toteutetun esimerkkikohteen taloudelliset hyödyt ovat 58–79 % asennuskohteen mittakaavasta riippuen. Tutkimustyön mukaan olisi perusteltua hyödyntää suorakiinnittämistä esimerkkikohteessa ja myös muissa varustelukannatuksissa, koska niin saadaan suuremmat säästöt. Suorakiinnitystekniikan potentiaali taloudellisena asennustapana jää todentamatta etenkin laivarakennuksen elinkaaren alkuvaiheessa. Taloudellisen asennustavan valintaa voitaisiin helpottaa parhaiten pilottihankkeella.