Potentiaalisten hakijoiden mielikuvat Turun ammattikorkeakoulun Matkailu ja wellness liiketoimintana koulutuksesta
Laine, Mirella (2022)
Laine, Mirella
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202192669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202192669
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin toisen asteen opiskelijoiden mielikuvia Turun ammattikorkeakoulun Matkailu ja wellness liiketoimintana koulutuksesta, sekä siihen liittyvistä uramahdollisuuksista. Lisäksi selvitettiin, mitä tekijöitä vastaajat arvostavat työelämässä sekä sitä, tarjoaako matkailuala heidän mielestään mahdollisesti näitä ominaisuuksia töissä. Kartoituksessa selvitettiin myös, onko potentiaalisilla hakijoilla tietoa matkailualan työpaikoista ja siitä minkälaisia työtehtäviä mahdollisesti ala tarjoaisi tulevaisuudessa, sekä ovatko he kiinnostuneita alan työmahdollisuuksista.
Kartoitus toteutettiin järjestämällä toisen asteen opiskelijoille vuoden 2020 lopulla ja alkuvuonna 2021 infotilaisuuksia, joissa esiteltiin Matkailu ja wellness liiketoimintana koulutusta. Esittelyitä järjestettiin Varsinais-Suomessa sijaitsevissa ammattiopistoissa sekä lukioissa. Koronan johdosta esittelyt pidettiin verkon välityksellä, eikä näin ollen tarkkaa osallistujamäärää tiedetä. Aineisto kerättiin esittelyjen lopuksi sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi yhteensä 118 opiskelijaa.
Selvisi, että suurin osa vastaajista ei ole kiinnostunut esitellystä koulutuksesta, eikä työskentelemään matkailualalla. Alan vetovoima on heikko, eikä sitä koeta kiinnostavaksi. Osasyynä tähän ovat mielikuvat matalapalkkaisesta alasta, jossa työaikoja pidetään huonoina ja työllistymistä pysyvästi lähes mahdottomana. Matkailualalla on kuitenkin pulaa ammattitaitoisista työntekijöistä ja jotta työvoimapulaan saataisiin parannusta, ala pitäisi saada houkuttelevammaksi.
Kartoituksessa selvisi, että todella pieni joukko kokee koulutuksen hyvin tunnetuksi, ja arvostetuksi. Viestinnän keinoin koulutuksen tunnettavuus varmasti lisääntyisi, sekä sitä kautta myös arvostuskin. Kartoitustulosten avulla pystyttiin luomaan kehitysehdotuksia näkyvyyden lisäämiseksi, yhteistyön ja viestinnän keinoin. Näin voitaisiin saada motivoituneita ja innokkaita opiskelijoita hakeutumaan koulutuksen pariin ja sitä kautta alalle.
Kartoitus toteutettiin järjestämällä toisen asteen opiskelijoille vuoden 2020 lopulla ja alkuvuonna 2021 infotilaisuuksia, joissa esiteltiin Matkailu ja wellness liiketoimintana koulutusta. Esittelyitä järjestettiin Varsinais-Suomessa sijaitsevissa ammattiopistoissa sekä lukioissa. Koronan johdosta esittelyt pidettiin verkon välityksellä, eikä näin ollen tarkkaa osallistujamäärää tiedetä. Aineisto kerättiin esittelyjen lopuksi sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi yhteensä 118 opiskelijaa.
Selvisi, että suurin osa vastaajista ei ole kiinnostunut esitellystä koulutuksesta, eikä työskentelemään matkailualalla. Alan vetovoima on heikko, eikä sitä koeta kiinnostavaksi. Osasyynä tähän ovat mielikuvat matalapalkkaisesta alasta, jossa työaikoja pidetään huonoina ja työllistymistä pysyvästi lähes mahdottomana. Matkailualalla on kuitenkin pulaa ammattitaitoisista työntekijöistä ja jotta työvoimapulaan saataisiin parannusta, ala pitäisi saada houkuttelevammaksi.
Kartoituksessa selvisi, että todella pieni joukko kokee koulutuksen hyvin tunnetuksi, ja arvostetuksi. Viestinnän keinoin koulutuksen tunnettavuus varmasti lisääntyisi, sekä sitä kautta myös arvostuskin. Kartoitustulosten avulla pystyttiin luomaan kehitysehdotuksia näkyvyyden lisäämiseksi, yhteistyön ja viestinnän keinoin. Näin voitaisiin saada motivoituneita ja innokkaita opiskelijoita hakeutumaan koulutuksen pariin ja sitä kautta alalle.