”Soitetaan noin niin kuin quasi” : Nuotinluvun ja prima vistan opettamisesta pianonsoitossa
Vainio, Minna (2014)
Vainio, Minna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403173219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403173219
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten nuotinlukua ja prima vista -soittoa kannattaisi opettaa pianotunneilla opintojen alkuvaiheessa olevalle oppilaalle. Tutkimustyön pohjaksi laadittiin kysymyslomake, johon pyydettiin kuutta pianonsoiton opettajaa vastaamaan haastattelun muodossa. Opinnäytetyön tekemisessä hyödynnettiin myös kirjallisuutta ja internetiä sekä kirjoittajan omia kokemuksia ja havaintoja.
Aihetta lähestyttiin tutkimalla, mitä prima vista -soitto tarkoittaa ja mitä nuotinlukuun liittyy. Aiheeseen syvennyttiin pohtimalla kirjoittajan omia kokemuksia ja miettimällä haastattelukysymyksiä. Haastattelut toteutettiin talven 2012 - 2013 aikana. Yhteenvedossa esitellään haastatteluista ja omista havainnoista esille tulleet tärkeimmät asiat. Tärkeiksi prima vista -taitoa harjoittaviksi tekijöiksi näyttivät osoittautuvan motivaatio, laaja ohjelmisto sekä tarkoituksenmukainen työskentelytapa. Lisäksi todettiin, ettei virheitä tarvitse pelätä, tietty suurpiirteisyys on prima vista -soitossa hyväksyttävää.
Aihe oli kirjoittajasta tärkeä ja mielenkiintoinen jo ennen opinnäytetyön aloittamista ja siitä tuli työn edetessä hyvin läheinen. Kirjoittaja koki, että tutkimustyö antoi eväitä omaan opetustyöhön ja haastoi pohtimaan aiempaa tarkemmin näkemäänsä ja kuulemaansa.
Aihetta lähestyttiin tutkimalla, mitä prima vista -soitto tarkoittaa ja mitä nuotinlukuun liittyy. Aiheeseen syvennyttiin pohtimalla kirjoittajan omia kokemuksia ja miettimällä haastattelukysymyksiä. Haastattelut toteutettiin talven 2012 - 2013 aikana. Yhteenvedossa esitellään haastatteluista ja omista havainnoista esille tulleet tärkeimmät asiat. Tärkeiksi prima vista -taitoa harjoittaviksi tekijöiksi näyttivät osoittautuvan motivaatio, laaja ohjelmisto sekä tarkoituksenmukainen työskentelytapa. Lisäksi todettiin, ettei virheitä tarvitse pelätä, tietty suurpiirteisyys on prima vista -soitossa hyväksyttävää.
Aihe oli kirjoittajasta tärkeä ja mielenkiintoinen jo ennen opinnäytetyön aloittamista ja siitä tuli työn edetessä hyvin läheinen. Kirjoittaja koki, että tutkimustyö antoi eväitä omaan opetustyöhön ja haastoi pohtimaan aiempaa tarkemmin näkemäänsä ja kuulemaansa.