Tunne- ja turvataitotyökirja lastensuojeluun
Porras-Laakkonen, Jenni; Tanskanen, Saila (2022)
Porras-Laakkonen, Jenni
Tanskanen, Saila
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203063133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203063133
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Humana Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda tunne- ja turvataitotyökirja työyhteisön käyttöön lastensuojelulaitoksessa. Lastensuojelulaitoksessa elävillä lapsilla tunne- ja turvataitojen puute on yleistä. Tunne- ja turvataitojen opettelu on tärkeä osa lapsen kasvua, sekä kehitystä ja sen vuoksi oli tarpeellista luoda työkirja, josta työntekijät saavat työskentelynsä tueksi helposti sovellettavia menetelmiä yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn. Työkirjan tavoitteena on käytön yhteydessä kehittää työyhteisön tasapuolista osaamista, sekä tuoda lastensuojelun yleisimmille haasteille kohdennettuja työvälineitä helpommin saataville.
Työkirja koostuu tunne- ja turvataitojen teoriasta, sekä erilaisista työmenetelmistä, jotka on kerätty kokoon ajatellen eri ikäisiä sijaishuollossa asuvia lapsia. Työkirjaa tehdessä perehdyttiin teoriaan, joka avasi käsitystä monimuotoisista kehitykseen vaikuttavista haasteista ja kokemuksista. Työkirjan käytettävyyttä lisätäkseen työntekijöiltä kerättiin anonyymisti kommentteja sähköisesti toteutetulla e-lomake kyselyllä, joista tuli ilmi heidän toiveensa työkirjan sisällöstä. Viimeistelyä varten kerättiin toinen palaute, joka varmisti sisällön kattavuuden ja käytettävyyden työskentelyssä. Työkirjan käytännön toimivuutta ei voitu arvioida tässä opinnäytetyössä, sillä käytännön arviointi vaatii erillisen toimeksiannon sisällön kattavuuden ja hyödyllisyyden varmistamiseksi. Työkirja on kehitettävissä jatkossakin, mikäli menetelmien toimivuutta arvioidaan, niin voidaan sen pohjalta tehdä uudistuksia. Arvioinnin ja kehittämisen käytännön työn ohessa voi tehdä työyhteisö myös itse.
Työkirja koostuu tunne- ja turvataitojen teoriasta, sekä erilaisista työmenetelmistä, jotka on kerätty kokoon ajatellen eri ikäisiä sijaishuollossa asuvia lapsia. Työkirjaa tehdessä perehdyttiin teoriaan, joka avasi käsitystä monimuotoisista kehitykseen vaikuttavista haasteista ja kokemuksista. Työkirjan käytettävyyttä lisätäkseen työntekijöiltä kerättiin anonyymisti kommentteja sähköisesti toteutetulla e-lomake kyselyllä, joista tuli ilmi heidän toiveensa työkirjan sisällöstä. Viimeistelyä varten kerättiin toinen palaute, joka varmisti sisällön kattavuuden ja käytettävyyden työskentelyssä. Työkirjan käytännön toimivuutta ei voitu arvioida tässä opinnäytetyössä, sillä käytännön arviointi vaatii erillisen toimeksiannon sisällön kattavuuden ja hyödyllisyyden varmistamiseksi. Työkirja on kehitettävissä jatkossakin, mikäli menetelmien toimivuutta arvioidaan, niin voidaan sen pohjalta tehdä uudistuksia. Arvioinnin ja kehittämisen käytännön työn ohessa voi tehdä työyhteisö myös itse.