Sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma LVI Pitkälä Etelä Oy:lle
Juusola, Lotta; Hyvärinen, Emilia (2021)
Juusola, Lotta
Hyvärinen, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203163609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203163609
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimiva sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma LVI Pitkälä Etelä Oy:lle. Emoyhtiö LVI Pitkälä Oy on vasta laajentanut toimintaansa Pohjois-Suomesta Etelä-Suomeen, joten työmme tarkoituksena oli luoda suunnitelma, jonka myötä sosiaalisen median kanavat tavoittaisivat myös Etelä-Suomen potentiaaliset uudet asiakkaat. Tarkoituksena on siis saada yritykselle lisää näkyvyyttä ja brändille tunnettuutta uudellakin markkina-alueella.
Opinnäytetyömme tietoperusta muodostuu sosiaalisesta mediasta ja sen eri kanavista, sosiaalisen median markkinointiviestinnästä sekä sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelusta. Sosiaalisen median kanavista perehdyimme niihin, jotka toimeksiantajallamme olivat jo käytössä ja mitä on jatkossakin tarkoitus käyttää ja kehittää. Lähteinä käytimme enimmäkseen aiheeseen liittyvää mahdollisimman uutta kirjallisuutta sekä muutamia verkkolähteitä. Etsimme aiheesta mahdollisimman uutta tietoa, sillä sosiaalinen media ja sen kanavat muuttavat jatkuvasti muotoaan.
Käytimme tutkimukseen kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelminä käytimme haastattelua sekä net scouting -menetelmää kohdeyrityksen sekä kilpailijoiden sosiaalisen median analysointiin. Haastattelu toteutettiin ennalta laaditun kysymyslomakkeen pohjalta ja tällä haluttiin selvittää toimeksiantajamme sosiaalisen median nykytila sekä tärkeimmät tavoitteet. Net scouting -menetelmää hyödyntäen analysoimme toimeksiantajamme sekä kilpailijoiden sosiaalisen median kanavia.
Analyysien pohjalta toimeksiantajamme sosiaalisen median tila on ollut jo hyvä heidän kilpailijoihinsa verrattuna. Kilpailijoilla oli eri sosiaalisen median kanavia käytössä, mutta niistä ei välittynyt päälle päin suunnitelmallisuus tai panostus julkaisujen sisältöihin. Tämän pohjalta laadimme toimeksiantajallemme tavoitteet sekä strategiat eri kanaville, jotta toimeksiantajamme voisi erottautua kilpailijoistaan innostavilla, inspiroivilla sekä informatiivisilla julkaisuilla. Loimme toimeksiantajallemme myös sosiaalisen median markkinointiviestintää varten vuosikellon, jonka pohjalta markkinointiviestintää on helppo lähteä toteuttamaan suunnitelmallisesti vuosikelloa noudattaen.
Opinnäytetyömme tietoperusta muodostuu sosiaalisesta mediasta ja sen eri kanavista, sosiaalisen median markkinointiviestinnästä sekä sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelusta. Sosiaalisen median kanavista perehdyimme niihin, jotka toimeksiantajallamme olivat jo käytössä ja mitä on jatkossakin tarkoitus käyttää ja kehittää. Lähteinä käytimme enimmäkseen aiheeseen liittyvää mahdollisimman uutta kirjallisuutta sekä muutamia verkkolähteitä. Etsimme aiheesta mahdollisimman uutta tietoa, sillä sosiaalinen media ja sen kanavat muuttavat jatkuvasti muotoaan.
Käytimme tutkimukseen kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelminä käytimme haastattelua sekä net scouting -menetelmää kohdeyrityksen sekä kilpailijoiden sosiaalisen median analysointiin. Haastattelu toteutettiin ennalta laaditun kysymyslomakkeen pohjalta ja tällä haluttiin selvittää toimeksiantajamme sosiaalisen median nykytila sekä tärkeimmät tavoitteet. Net scouting -menetelmää hyödyntäen analysoimme toimeksiantajamme sekä kilpailijoiden sosiaalisen median kanavia.
Analyysien pohjalta toimeksiantajamme sosiaalisen median tila on ollut jo hyvä heidän kilpailijoihinsa verrattuna. Kilpailijoilla oli eri sosiaalisen median kanavia käytössä, mutta niistä ei välittynyt päälle päin suunnitelmallisuus tai panostus julkaisujen sisältöihin. Tämän pohjalta laadimme toimeksiantajallemme tavoitteet sekä strategiat eri kanaville, jotta toimeksiantajamme voisi erottautua kilpailijoistaan innostavilla, inspiroivilla sekä informatiivisilla julkaisuilla. Loimme toimeksiantajallemme myös sosiaalisen median markkinointiviestintää varten vuosikellon, jonka pohjalta markkinointiviestintää on helppo lähteä toteuttamaan suunnitelmallisesti vuosikelloa noudattaen.