Yritys X:n markkinoinnin kehittäminen: asiakashankinnan tehostaminen
Hietakunnas, Minna (2021)
Hietakunnas, Minna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203163642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203163642
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Oulussa sijaitsevan yritys X:n markkinointia entisten asiakkaiden takaisinsaamiseksi, sekä myös uusien asiakkaiden saamiseen. Työn tutkimusnäkökulmaksi valikoitui tapaustutkimus, eli siinä on sekä teoriaa että itse konkreettinen tutkimus. Kun kyse oli markkinoinnin kehittämisestä ja asiakashankinnan tehostamisesta, valikoitui tutkimusmenetelmäksi sekä laadullinen tutkimus että tilastollinen tutkimus. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastattelu -muodossa. Tilastollinen tutkimus toteutettiin asiakaskyselylomakkeella, joka kohdennettiin potentiaalisille asiakkaille, joihin kuuluvat sekä uudet että aiemmat asiakkaat. Asiakaskysely toteutettiin haastattelumuodossa. Sekä teoria että tutkimukset olivat yhteneväiset, vaikka otos jäi liian suppeaksi, joten jatkotutkimusta tarvitaan markkinoinnin kehittämisestä. Kehitysehdotuksia yritys ei ole vielä ehtinyt ottamaan käyttöön, joten se jää tulevaisuuteen. The purpose of the thesis was to develop overall marketing of the company X, which located in Oulu region. Main goal was to acquire customers that had already bought products from company and another goal was to acquire new customers for company´s physical store. The thesis study was conducted by using case study. Case study involved both marketing theory and practical implementation. Since the purpose of the study was to develop the overall marketing and improving customer acquisition, this led to selection of the research method, which was a combination of both qualitive and quantitative research method. Qualitative research method used theme interview. Quantitative part of the research was conducted by customer questionnaire, which was targeted for potential customers, which includes both previous and new customers. Customer questionnaire was used as basis in interview. Theory basis and results were aligned with each other, but the sample for the research was quite small, so further study about marketing development is needed. Development suggestions brought by the thesis are not yet being implemented in the company X´s overall marketing, so it will be conducted in the future.