Projektina tehtäväkuvien päivitys
Forcellese, Juulia (2022)
Forcellese, Juulia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203183733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203183733
Tiivistelmä
Tehtäväkuva on kuvaus työhön kuuluvista tehtävistä, joihin henkilö tutustuu alustavasti jo hakiessaan työpaikkaa. Se kertoo selkeimmät vastuualueet sekä tehtävät, joista työntekijän odotetaan suoriutuvan. Toisinaan tehtäväkuva tarkentuu työsopimusta neuvoteltaessa ja sen perusteella määritellään työntekijän palkka. Tehtäväkuvan on noudatettava tiettyjä lainalaisuuksia ja sen muutoksista on sovittava yhdessä työntekijän kanssa. Tehtäväkuva voi olla tarkka, väljä tai jotain siltä väliltä riippuen toimialasta. Toiminnallinen opinnäytetyö syntyi Säätiö X:n henkilöstöosaston tarpeesta päivittää opetus- ja ohjaushenkilöstön tehtäväkuvat. Toimeksiantajana toimiva Säätiö X on ammatillinen erityisoppilaitos ja erityisopetuksen kehittämiskeskus, joka työllistää yli 750 henkilöä Suomessa. Säätiö X:n henkilöstöosastolla tiedostettiin työnantajan vastuun lisäksi opetus- ja ohjaushenkilöstön tarve tehtäväkuville. Olemassa olevat tehtäväkuvat olivat vanhentuneet sekä sisällöltään, että termistöltään ja ne päivitettiin projektina nykyisen opetussuunnitelman mukaisiksi. Onnistunut projekti vaatii asiantuntevaa hallintaa sekä johtajuutta ja sen avuksi on kehitetty erilaisia työkaluja. Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä esitellään tietoa projektista käsitteenä, projektinhallinnasta ja projektipäällikkönä toimimisesta. Teoriaosuudessa perustellaan tehtäväkuvan tarpeellisuutta ja toisaalta ongelmallisuutta sekä esitellään tehtäväkuvien laatimisen menetelmiä.
Tehtäväkuvia laadittiin vuoden 2022 tammikuusta maaliskuuhun yhteensä viiden Teams-alustalla pidetyn työpajan aikana. Projektiryhmä käsitti viisi henkilöä, joista yksi oli projektipäällikkönä toimiva opinnäytetyön kirjoittaja ja neljä muuta olivat koulutuspäälliköitä sekä Säätiö X:n rehtori. Projekti eteni tehdyn suunnitelman mukaisesti ja teoriassa esiteltyä projektinhallintatyökalua hyväksi käyttäen. Tehtäväkuvien laatimisessa hyödynnettiin teoriassa opittua tietoa ja niitä työstettiin työpajoissa käytyjen keskustelujen kautta. Projektin tuloksena toimeksiantajalle laadittiin uudet opettajan ja ohjaajan tehtäväkuvat. Tehtäväkuvista muodostui sisällöltään aiempaa väljemmät, mikä mahdollistaa työn muotoilun. Tehtäväkuviin sisällytettiin myös Säätiö X:n strategiaa ja arvoja, jotka toimivat yhdistävänä pohjana Säätiö X:n ohjaus- ja opetushenkilöstölle.
Asiasanat: projektinhallinta, tehtäväkuvat, työn muotoilu
Tehtäväkuvia laadittiin vuoden 2022 tammikuusta maaliskuuhun yhteensä viiden Teams-alustalla pidetyn työpajan aikana. Projektiryhmä käsitti viisi henkilöä, joista yksi oli projektipäällikkönä toimiva opinnäytetyön kirjoittaja ja neljä muuta olivat koulutuspäälliköitä sekä Säätiö X:n rehtori. Projekti eteni tehdyn suunnitelman mukaisesti ja teoriassa esiteltyä projektinhallintatyökalua hyväksi käyttäen. Tehtäväkuvien laatimisessa hyödynnettiin teoriassa opittua tietoa ja niitä työstettiin työpajoissa käytyjen keskustelujen kautta. Projektin tuloksena toimeksiantajalle laadittiin uudet opettajan ja ohjaajan tehtäväkuvat. Tehtäväkuvista muodostui sisällöltään aiempaa väljemmät, mikä mahdollistaa työn muotoilun. Tehtäväkuviin sisällytettiin myös Säätiö X:n strategiaa ja arvoja, jotka toimivat yhdistävänä pohjana Säätiö X:n ohjaus- ja opetushenkilöstölle.
Asiasanat: projektinhallinta, tehtäväkuvat, työn muotoilu