Liidityöskentelyn merkitys autokaupassa Case: Pörhön Autoliike Oy
Toivanen, Olli (2022)
Toivanen, Olli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203294110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203294110
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe liidityöskentelyn merkitys autokaupassa oli toimeksianto Pörhön Autoliike Oy:ltä. Aihevalinnan taustalla oli ilmiö etäkaupan kasvusta autoalalla, jota Covid-19 pandemia oli lisännyt merkittävästi. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tuoda esille liidityöskentelyyn liittyvät peruskäsitteet, sekä luoda käsitys sen merkityksestä autokaupassa alan ammattilaisten haastatteluiden pohjalta. Pyrin myös tuomaan ideoita aiheen kehittämiseen, tutkimustiedon pohjalta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta, jossa tutkimusstrategiana toimi tapaustutkimus automyyjän näkökulmasta. Teoreettisen pohjan data rakennettiin artikkeleista, uutisista, kirjoista ja haastatteluista saaduista tiedoista. Apuna käytettiin kuvioita havainnollistamaan tiettyjä asiakohtia. Empiirinen aineisto hankittiin haastattelemalla, eri työnimikkein työskenteleviltä alan ammattilaisilta Pörhön Autoliikkeestä. Haastateltavia oli kolme. Näistä jokaisella on pitkä ura automyynnistä ja johtotehtävistä autoalalla. Haastattelut tuottivat tietoa yleisesti liidityöskentelystä ja automyynnistä, mutta myös siitä miten siinä tulisi toimia ja miten ala on käsiteltävän aiheen osalta muuttunut vuosien aikana.
Tuloksistani kävi ilmi, että liidityöskentelyn ollessa kokoelma, jo pitkään käytössä olleista prosesseista ja toimintatavoista. On niiden merkitys Pörhön Autoliikkeessä suuri. Liidien kanssa työskenteleminen on Pörhön automyyjälle päivittäistä ja merkittävä osa kaupoista tapahtuu liidien kautta. Siksi ammattimainen liidityöskentely ja siinä kehittyminen on erittäin tärkeää. Autokaupan voimakkaalla digitalisoitumisella on myös ollut suuri vaikutus, miten autokauppaa tehdään. Osaaminen uusien digitalisten välineiden käytössä, kaupan eri vaiheissa ja niiden hyödyntäminen tulee olemaan entistä tärkeämpää automyyjille.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta, jossa tutkimusstrategiana toimi tapaustutkimus automyyjän näkökulmasta. Teoreettisen pohjan data rakennettiin artikkeleista, uutisista, kirjoista ja haastatteluista saaduista tiedoista. Apuna käytettiin kuvioita havainnollistamaan tiettyjä asiakohtia. Empiirinen aineisto hankittiin haastattelemalla, eri työnimikkein työskenteleviltä alan ammattilaisilta Pörhön Autoliikkeestä. Haastateltavia oli kolme. Näistä jokaisella on pitkä ura automyynnistä ja johtotehtävistä autoalalla. Haastattelut tuottivat tietoa yleisesti liidityöskentelystä ja automyynnistä, mutta myös siitä miten siinä tulisi toimia ja miten ala on käsiteltävän aiheen osalta muuttunut vuosien aikana.
Tuloksistani kävi ilmi, että liidityöskentelyn ollessa kokoelma, jo pitkään käytössä olleista prosesseista ja toimintatavoista. On niiden merkitys Pörhön Autoliikkeessä suuri. Liidien kanssa työskenteleminen on Pörhön automyyjälle päivittäistä ja merkittävä osa kaupoista tapahtuu liidien kautta. Siksi ammattimainen liidityöskentely ja siinä kehittyminen on erittäin tärkeää. Autokaupan voimakkaalla digitalisoitumisella on myös ollut suuri vaikutus, miten autokauppaa tehdään. Osaaminen uusien digitalisten välineiden käytössä, kaupan eri vaiheissa ja niiden hyödyntäminen tulee olemaan entistä tärkeämpää automyyjille.