Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma verkkokaupalle
Pönkkö, Sami; Kuisma, Teemu (2022)
Pönkkö, Sami
Kuisma, Teemu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204034403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204034403
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on digitaalisen markkinointisuunnitelman luominen yritys X:lle. Toimeksiantaja on vuonna 2015 perustettu mopojen ja skoottereiden vara- ja tuningosien myyntiin erikoistunut verkkokauppa, joka palvelee paikallisia asiakkaita myös pienen varastotilojen yhteyteen toteutetun noutovaraston avulla. Toimeksiantajayrityksen vakituinen henkilöstö koostuu tämän opinnäytetyön kahdesta tekijästä. Syynä toimeksiannolle oli aito tarve yrityksen markkinoinnin kehittämiselle ja yhtenäistämiselle.
Tässä opinnäytetyössä loimme toimeksiantajalle suunnitelman digitaalisen markkinoinnin toteuttamiseen, jotta markkinoinnin toteuttaminen muuttuisi sujuvaksi osaksi yrityksen kiireistä arkea. Tavoitteena oli luoda selkeä visio siitä, milloin ja millaista markkinointia yrityksen tulee vastaisuudessa toteuttaa kanavissaan.
Muodostimme opinnäytetyön teoriaosuuden mukailemaan P. R. Smithin kehittämää SOSTAC-mallia, joka on yksi tunnetuimpia digitaalisen markkinoinnin suunnittelun työkaluja. Tutkimusmenetelmänä tieteellisen perustan luomiseen käytimme niin kutsuttua kirjallisuuskatsausta, jossa keräsimme tietoa olemassa olevista aiheeseen liittyvistä lähteistä. Näitä olivat markkinointikirjallisuus, verkkolähteet, sekä jossain määrin myös omat kokemuksemme yrityksen tähänastisesta markkinoinnista.
Kokonaisuutena olemme tyytyväisiä tuottamaamme digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaan, sillä toimeksiantajayritys tulee sen ansiosta toimimaan tehokkaammin ja luomaan toimivampaa markkinointisisältöä ympäri vuoden. Tällaisen työkalun, niin kuin ajoittain koko markkinoinnin, puuttuminen on ollut jo jonkin aikaa yksi yrityksen tiedostetuista ongelmakohdista, johon puuttumalla toiminnan tuottavuus on mahdollista nostaa jälleen uudelle tasolle.
Tässä opinnäytetyössä loimme toimeksiantajalle suunnitelman digitaalisen markkinoinnin toteuttamiseen, jotta markkinoinnin toteuttaminen muuttuisi sujuvaksi osaksi yrityksen kiireistä arkea. Tavoitteena oli luoda selkeä visio siitä, milloin ja millaista markkinointia yrityksen tulee vastaisuudessa toteuttaa kanavissaan.
Muodostimme opinnäytetyön teoriaosuuden mukailemaan P. R. Smithin kehittämää SOSTAC-mallia, joka on yksi tunnetuimpia digitaalisen markkinoinnin suunnittelun työkaluja. Tutkimusmenetelmänä tieteellisen perustan luomiseen käytimme niin kutsuttua kirjallisuuskatsausta, jossa keräsimme tietoa olemassa olevista aiheeseen liittyvistä lähteistä. Näitä olivat markkinointikirjallisuus, verkkolähteet, sekä jossain määrin myös omat kokemuksemme yrityksen tähänastisesta markkinoinnista.
Kokonaisuutena olemme tyytyväisiä tuottamaamme digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaan, sillä toimeksiantajayritys tulee sen ansiosta toimimaan tehokkaammin ja luomaan toimivampaa markkinointisisältöä ympäri vuoden. Tällaisen työkalun, niin kuin ajoittain koko markkinoinnin, puuttuminen on ollut jo jonkin aikaa yksi yrityksen tiedostetuista ongelmakohdista, johon puuttumalla toiminnan tuottavuus on mahdollista nostaa jälleen uudelle tasolle.