Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Majoitus- ja ravitsemisalan vuokratyöntekijöiden sitouttaminen henkilöstöpalvelualalla

Naumanen, Juho (2022)

Avaa tiedosto
Naumanen_Juho.pdf (1.617Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Naumanen, Juho
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204034392
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin henkilöstöpalvelualalla toimivan toimeksiantajayrityksen HoReCa-sektorin vuokratyöntekijöiden sitoutumisen lähteitä sekä keinoja, joiden avulla sitoutumista voidaan kasvattaa. Tutkittavaa aihetta lähestyttiin työntekijän sitoutumistekijöiden ja työntekijän sitouttamisen näkökulmista. Työntekijän sitoutumistekijöitä tarkasteltiin työhön liittyvien psykologisten perustarpeiden ja erilaisten sitoutumisen lähteiden näkökulmasta. Työntekijän sitouttamista tarkasteltiin vuokratyöntekijöiden asiakas- ja työntekijäkokemuksen sekä työnantajabrändäyksen kautta. Työntekijäkokemus syntyy vuokratyöntekijöiden kokemuksista työntekokohteissa. Vuokratyöntekijöiden asiakaskokemus syntyy toimeksiantajayrityksen toimihenkilöiden vuokratyöntekijöille tarjoaman asiakaspalvelun sisällössä ja laadussa. Teoriapohjassa käsiteltyjä teemoja peilattiin henkilöstöpalvelualan yrityksen toimintaympäristöön alan erikoispiirteet huomioon ottaen.

Tutkimus toteutettiin monimetodisella tutkimusmenetelmällä kahdessa vaiheessa. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa toimeksiantajan HoReCa-sektorin vuokratyöntekijöille lähetettiin kyselytutkimus, jossa selvitettiin kyseisen sektorin vuokratyöntekijöiden sitoutumisen kannalta merkityksellisimmät tekijät. Kyselystä saatujen tulosten perusteella määriteltiin kolme toimeksiantajayrityksen HoReCa-sektorin vuokratyöntekijöiden sitoutumisen kannalta merkittävintä tekijää: työskentelyolosuhteet, mahdollisuus ammatilliseen kehittymiseen sekä palkitseminen. Näiden teemojen ympärille rakennettiin teemahaastattelurunko, jonka avulla pyrittiin selvittämään keinoja, joiden avulla työn toimeksiantaja pystyy kehittämään vuokratyöntekijöidensä sitoutumisen tasoa. Tutkimuksen toisessa vaiheessa haastateltiin viittä kohdeorganisaation vuokratyöntekijää. Haastateltavat henkilöt valittiin harkinnanvaraisella otannalla siten, että haastateltavien joukossa oli uusia, kokeneita ja lopettaneita vuokratyöntekijöitä.

Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että toimeksiantajayrityksen HoReCa-sektorin vuokratyöntekijöiden psykologiset perustarpeet eivät täyty riittävällä tasolla. Autonomian, kyvykkyyden ja yhteenkuuluvuuden tunteesta toimeksiantajan HoReCa-sektorin vuokratyöntekijät tuntevat työssään riittävästi ainoastaan autonomian tunnetta. Tämän lisäksi toimeksiantajayrityksen tarjoaman asiakaskokemuksen havaittiin olevan tarjottua työntekijäkokemusta paremmalla tasolla. Yleinen sitoutuminen toimeksiantajaan oli aineiston perusteella suhteellisen heikolla tasolla, joten kehitystoimille havaittiin olevan todellinen tarve. Tutkimuksen tulosten perusteella toimeksiantajalle laadittiin konkreettisia kehitysideoita sekä työntekijä- että asia-kaskokemuksen kehittämiseksi. Vuokratyöntekijöiden työntekijäkokemuksen kehittämiseksi toimeksiantajalle laadittiin kehitysehdotuksia, jotka keskittyivät työntekijöiden ammatilliseen kehittymiseen, yhteenkuuluvuuden tunteen parantamiseen ja palkitsemiseen. Vuokratyöntekijöiden asiakaskokemuksen kehittämiseksi toimeksiantajalle laadittiin vuokratyöntekijöiden työsuhteen hallinnan malli, jonka avulla toimeksiantaja voi parantaa vuokratyöntekijöille tarjottavaa henkilökohtaista palvelua.
 
This work examined the sources of leased employees’ commitment towards the staff leasing client organization and the various ways in which this commitment can be increased. The research topic was approached from the perspectives of employee commitment factors and engaging employees. Firstly, employee commitment factors were examined from the perspective of workers´ work-related basic psychological needs and different sources of commitment. Secondly, engaging employees was examined through the customer and employee experience of leased employees as well as employer branding. The employee experience comes from the experiences the worker has at their workplaces. The customer experience of leased workers comes from the content and quality of the customer service provided by the client organization. The themes examined in the theoretical basis of this thesis were reflected in the operating environment of the client organization, taking into account the special features of the staff leasing industry.

This study was conducted using a multi-method research method in two phases. The first phase of the study was executed by sending a questionnaire to the client organizations hotel and restaurant sector’s leased employees within the client organization. The aim of the questionnaire was to identify the most impactful factors of work commitment as a leased employee. Based on the results of the survey, it was possible to identify the three most important factors of worker commitment within the client organization’s hotel and restaurant sector: Working conditions, professional development opportunities and remuneration. A thematic interview framework was built around these themes to discover ways in which the client organization can increase the level of commitment of its leased employees. In the second phase of the study, five people working as a leased employee for the client organization were interviewed. The interviewed people were selected using a discretionary sample so that the interviews included new, experienced and former client organization’s leased employees.

In conclusion, the results of the study showed that the basic work-related psychological needs of the client organizations leased employees are not fulfilled at a sufficient level. From the feelings of autonomy, competence and relatedness, the leased employees in the client organization’s hotel and restaurant sector only have a sufficient sense of autonomy in their work. In addition, the customer experience provided by the client organization was found to be at a better level than the employee experience offered. According to the collected data, the general commitment to the client organization was at a relatively low level, so there was a real need for development. Based on the results of the research, concrete development ideas were generated for the client to develop both the employee and customer experience. The development plan to improve the worker experience focused on the leased workers professional development, sense of belonging and the ways to recompense leased workers. Moreover, to improve the customer experience of leased workers, a model of employee management relationship was formed to the client organization. The aim of the new model is to improve the level of personal customer experience that the client organization can offer to its leased workers.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste