Vakuutustuotteen hinnoitteluprosessi henkilöasiakkaiden ajoneuvovakuutuksissa : prosessin ja laadun kehittäminen
Kaipainen, Teuvo (2022)
Kaipainen, Teuvo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204044464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204044464
Tiivistelmä
Kohdeyrityksen toiminta perustuu vahinkovakuutusliiketoimintaan. Kohdeyritys tarjoaa henkilö- ja yritysasiakkaille vapaaehtoisia sekä lakisääteisiä vakuutuksia.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena, jonka yhteydessä toteutetun tutkimuksen tavoitteena ja tutkimusongelmana oli selvittää niitä keinoja, joilla ajoneuvovakuutustuotteen hinnoitteluprosessia kehitetään henkilöasiakkaiden ajoneuvovakuutuksissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin hinnoitteluprosessin nykytilaa sekä mahdollisuuksia sen edelleen kehittämiseksi.
Kehitystyön yhteydessä tehty tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineistoa kerättiin haastattelujen ja kyselyiden avulla. Haastatteluihin osallistui kymmenen henkilöä ja kyselyyn kuusi henkilöä.
Keskeisinä tuloksina tässä kehitystyössä ilmeni, että erityisesti prosessien kuvaamiseen kohdistui kehittämistarvetta. Ketterä toimintamalli näyttäytyi tukevan organisaation jatkuvaa oppimista ja toiminnan jatkuvaa kehittämistä. Tutkimuksen havainnoissa käsiteltyihin kehityskohteisiin on kohdeyrityksellä omassa toiminnassaan mahdollisuus vaikuttaa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena, jonka yhteydessä toteutetun tutkimuksen tavoitteena ja tutkimusongelmana oli selvittää niitä keinoja, joilla ajoneuvovakuutustuotteen hinnoitteluprosessia kehitetään henkilöasiakkaiden ajoneuvovakuutuksissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin hinnoitteluprosessin nykytilaa sekä mahdollisuuksia sen edelleen kehittämiseksi.
Kehitystyön yhteydessä tehty tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineistoa kerättiin haastattelujen ja kyselyiden avulla. Haastatteluihin osallistui kymmenen henkilöä ja kyselyyn kuusi henkilöä.
Keskeisinä tuloksina tässä kehitystyössä ilmeni, että erityisesti prosessien kuvaamiseen kohdistui kehittämistarvetta. Ketterä toimintamalli näyttäytyi tukevan organisaation jatkuvaa oppimista ja toiminnan jatkuvaa kehittämistä. Tutkimuksen havainnoissa käsiteltyihin kehityskohteisiin on kohdeyrityksellä omassa toiminnassaan mahdollisuus vaikuttaa.