Perehdytysmateriaalia videoneuvotteluihin : case: Suomen sisäministeriö
Rif, Inessa (2022)
Rif, Inessa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204124974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204124974
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimeksiantajan uusille virkahenkilöille perehdytysmateriaalia ministeriön käyttöön videoneuvotteluissa. Materiaali toimii tarvittaessa ohjeena myös kaikille työntekijöille.
Opinnäytetyö on kaksiosainen ja koostuu produktista sekä opinnäytetyöraportista, joka kuvaa taustaa ja produktin vaiheita. Perehdyttämismateriaalissa on hyödynnetty jo olemassa olevia materiaaleja videoneuvotteluista ja luotu uutta ohjeistusta. Tiedot on koottu yhteen tiedostoon tiiviiksi kokonaisuudeksi.
Työn tietoperustana on hyödynnetty tietojärjestelmiin pohjautuvaa lähdekirjallisuutta, aikaisempia tutkimuksia, hiljaista tietoa ministeriöstä ja intranet - sekä Internet-lähteitä. Tiedonkeruumenetelminä on käytetty havainnointia, teemahaastatteluja ja kyselyä.
Selvityksen perusteella tällä hetkellä toimeksiantajalla on yleisimmin käytössä: Skype for Business, Webex, Polycom ja Microsoft Teams. Videoneuvotteluihin pystyy liittymään tai niitä pystyy järjestämään eri päätelaitteilla riippuen siitä, mikä yhteys on käytettävissä.
Opinnäytetyön aihe syntyi työnantajalta saadun toimeksiannon kautta. Koko prosessi käynnistyi syksyllä 2021 ja päättyi alkuvuodesta keväällä 2022. Lopputuloksena syntyi 29-sivuinen ”Pikaohjeita videoneuvotteluihin” -opas. Produktista saatu palaute on ollut positiivista ja materiaali otettiin käyttöön Case-yrityksessä.
Opinnäytetyö on kaksiosainen ja koostuu produktista sekä opinnäytetyöraportista, joka kuvaa taustaa ja produktin vaiheita. Perehdyttämismateriaalissa on hyödynnetty jo olemassa olevia materiaaleja videoneuvotteluista ja luotu uutta ohjeistusta. Tiedot on koottu yhteen tiedostoon tiiviiksi kokonaisuudeksi.
Työn tietoperustana on hyödynnetty tietojärjestelmiin pohjautuvaa lähdekirjallisuutta, aikaisempia tutkimuksia, hiljaista tietoa ministeriöstä ja intranet - sekä Internet-lähteitä. Tiedonkeruumenetelminä on käytetty havainnointia, teemahaastatteluja ja kyselyä.
Selvityksen perusteella tällä hetkellä toimeksiantajalla on yleisimmin käytössä: Skype for Business, Webex, Polycom ja Microsoft Teams. Videoneuvotteluihin pystyy liittymään tai niitä pystyy järjestämään eri päätelaitteilla riippuen siitä, mikä yhteys on käytettävissä.
Opinnäytetyön aihe syntyi työnantajalta saadun toimeksiannon kautta. Koko prosessi käynnistyi syksyllä 2021 ja päättyi alkuvuodesta keväällä 2022. Lopputuloksena syntyi 29-sivuinen ”Pikaohjeita videoneuvotteluihin” -opas. Produktista saatu palaute on ollut positiivista ja materiaali otettiin käyttöön Case-yrityksessä.