Ketterästi onnistunutta digimarkkinointia : Näkemyksiä OP Ryhmän digimarkkinoinnin operatiiviselta tasolta
Rancken, Saana (2022)
Rancken, Saana
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204145208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204145208
Tiivistelmä
Alati muuttuva maailma, digitalisaatio ja teknologian kehittyminen tuovat mukanaan monia uusia mahdollisuuksia mutta myös haasteita ja yllättäviä tilanteita yritysten kasvun ja menestyksen tielle. Omalta osaltaan myös vuonna 2019 alkanut Covid-19-pandemia on jouduttanut yrityksiä muovaamaan toimintatapojaan uusiksi sekä kyseenalaistamaan perinteisten ja vakiintuneiden toimintamalliensa toimivuutta tämän päivän maailmassa. Kestävän kasvun aikaansaaminen ja maailman muutoksissa mukana pysyminen pakottaa väistämättä yrityksiä toimenpiteisiin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kuvaa ketteristä toimintatavoista sekä ketterän digimarkkinoinnin toteuttamisesta ja toimivuudesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten ketterä toimintamalli toimii markkinoinnissa, millaisia muutoksia se on tuonut toimintaan ja miltä se näyttää tulevaisuuden valossa. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin saamaan vastauksia siihen, mitä ketterässä digimarkkinoinnissa onnistuminen edellyttää. Tutkimuskohteeksi valikoitui Suomen suurin finanssiryhmä, OP Ryhmä, joka lähti ensimmäisenä suomalaisena finanssialan yrityksenä muutosmatkalle kohti ketteriä toimintatapoja vuonna 2019. Tutkimuksen lähestymistapana käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina Digital Marketing Specialistin roolissa toimiville henkilöille eri puolilta OP Ryhmää. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin hyödyntämällä tyypittelyä sekä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksessa tehtyjen havaintojen perusteella ketterä toimintamalli on toiminut pääasiassa hyvin digimarkkinoinnissa ja tiimien toiminnassa. Ketterät toimintatavat ovat tuoneet järjestelmällisyyttä, edistäneet toiminnan läpinäkyvyyttä sekä tehneet työskentelystä ajankäytöllisesti hallitumpaa. Tutkimuksessa nousi esille, että ketterä on tehostanut toimintaa niin työskentelyn ja työntekijäkokemuksen kuin liiketoiminnan kasvunkin näkökulmasta. Tutkimustulosten pohjalta tehtyjen johtopäätösten perusteella voidaan todeta, että merkittävimpiä ketterän digimarkkinoinnin onnistumista edistäviä seikkoja ovat muun muassa tiivis kommunikointi, rohkea ideointi ja kokeilut, jatkuva oppiminen ja toiminnan kehittäminen sekä datan jatkuva seuranta ja sen syvällinen ymmärtäminen.