Täällä tunteet, kuuleeko vuorovaikutus?: Tunnetaitojen merkitys vuorovaikutukseen sosiaalialan työyhteisössä
Patanen, Johanna (2022)
Patanen, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255927
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tutkittu tunnetaitojen merkitystä vuorovaikutukseen ja millä tavalla merkitys näyttäytyy yksityisessä sosiaalialan yrityksessä. Tunnetaidoilla ymmärretään kykyä tunnistaa, ilmaista ja säädellä omia ja toisen tunteita. Tunneälykkyydestä puhutaan silloin, kun tunnetaitoja hyödynnetään ja käytetään. Tässä opinnäytetyössä kuvataan tunne- ja vuorovaikutustaitoja termillä sosioemotionaaliset taidot. Psykologinen turvallisuus vaikuttaa suurelta osin sosioemotionaalisten taitojen käyttämiseen työyhteisössä. Näitä osa-alueita tutkittiin järjestämällä sosiaalialan yrityksestä valitulle valmennustiimille tunnetaitovalmennus. Valmennus oli toiminnallinen ja valmennustiimi sai valmennuksesta konkreettisia työkaluja arkeen. Valmennuksen jälkeen valmennustiimiläiset haastateltiin. Haastattelumuotona käytettiin teemahaastattelua.
Opinnäytetyön taustalla on vaikuttanut fenomenologinen lähestymistapa, jossa tieto rakentuu koetusta, tulkinnoista sekä merkityssuhteista ja -kokonaisuuksista tutkittavan maailmassa. Tämä laadullisen tutkimuksen on tarkoituksena olla emansipatorinen, jolloin valmennustiimiläisten ei ole tarkoitus olla pelkästään tiedon tuottamisen välineitä, vaan tutkimus lisää tiimiläisten ymmärrystä asiasta ja tällä tavalla vaikuttaa heidän ajattelu- ja toimintatapoihinsa tutkimustilanteen jälkeen.
Tutkimuksen tulos osoitti tunnetaidoilla olevan merkitystä vuorovaikutukseen. Tunnetaitojen hyödyntämisen arjessa koettiin lisäävän vuorovaikutuksen helppoutta, avoimuutta ja syvyyttä. Tutkimuksessa havaittiin myös sosioemotionaalisten taitojen olevan vahvasti yhteydessä psykologisen turvallisuuden kokemukseen. Tutkimukseen liittyvä valmennus koettiin tärkeäksi ja merkitykselliseksi sosioemotionaalisten taitojen kehittämisessä.
Tätä opinnäytetyötä voidaan hyödyntää tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen, vuorovaikutuksen laadun parantamiseen sekä psykologisen turvallisuuden lisäämiseen työyhteisössä. Tätä opinnäytetyötä voidaan hyödyntää myös muilla toimialoilla.
Opinnäytetyön taustalla on vaikuttanut fenomenologinen lähestymistapa, jossa tieto rakentuu koetusta, tulkinnoista sekä merkityssuhteista ja -kokonaisuuksista tutkittavan maailmassa. Tämä laadullisen tutkimuksen on tarkoituksena olla emansipatorinen, jolloin valmennustiimiläisten ei ole tarkoitus olla pelkästään tiedon tuottamisen välineitä, vaan tutkimus lisää tiimiläisten ymmärrystä asiasta ja tällä tavalla vaikuttaa heidän ajattelu- ja toimintatapoihinsa tutkimustilanteen jälkeen.
Tutkimuksen tulos osoitti tunnetaidoilla olevan merkitystä vuorovaikutukseen. Tunnetaitojen hyödyntämisen arjessa koettiin lisäävän vuorovaikutuksen helppoutta, avoimuutta ja syvyyttä. Tutkimuksessa havaittiin myös sosioemotionaalisten taitojen olevan vahvasti yhteydessä psykologisen turvallisuuden kokemukseen. Tutkimukseen liittyvä valmennus koettiin tärkeäksi ja merkitykselliseksi sosioemotionaalisten taitojen kehittämisessä.
Tätä opinnäytetyötä voidaan hyödyntää tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen, vuorovaikutuksen laadun parantamiseen sekä psykologisen turvallisuuden lisäämiseen työyhteisössä. Tätä opinnäytetyötä voidaan hyödyntää myös muilla toimialoilla.