Materiaalivirtojen Selvitystyö
Kettunen, Sampo (2022)
Kettunen, Sampo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286289
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli perehtyä sähkökeskuksia valmistavan yrityksen tilaus-toimitusketjun nykytilaan. Tutkimus on selvitystyö. Yritys on kolmenkymmenen vuoden aikana laajentunut viidestä eri yrityksestä yhdeksi yritykseksi. Toimintatavat ovat olleet tilaus-toimitusketjussa erilaisia ja tämän työn tarkoituksena on kartoittaa, miten eri toimipisteissä tehdään komponenttien tilaus, saapuminen sekä keräily.
Työ tehtiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimus tehtiin kysymyssarjalla tehtyjen haastattelujen avulla ja työaikana toteutetun aktiivisen havainnoinnin avulla yrityksessä. Haastetta toi koronatilanne, jonka takia ei päästy paikanpäälle käymään jokaisessa yrityksen toimipisteessä. Teoria on etsitty alan kirjallisuudesta ja netistä. Tutkimuksessa tutustuttiin yrityksen sisäiseen tilaus-toimitusketjuprosessiin. Prosessin keskiössä on Ventus- toiminnanohjausjärjestelmä, johon tehdään kaikki toiminnot myyjän tilauksesta asiakkaalle toimitukseen.
Tämän työn tavoitteena oli saada mahdollisimman yhtenäinen kirjauskäytäntö tilauksien tekemisiin. Kun kaikilla on samanlainen tekotapa, on helpompi seurata tapahtumia toiminnanohjausjärjestelmässä ja puuttua epäkohtiin. Työn edetessä huomattiin, ettei koulutusta ole juuri lainkaan eikä ohjeita ole päivitetty, joten ohjeistus yhtenäiseen tekemiseen olisi paikallaan. Tilauksien tekeminen keskitetysti päätoimipisteeseen ja sieltä lähettäminen valmiina muille paikkakunnille olisi myös vaihtoehto. Ylimääräisten nimikkeiden poisto nimikerekisteristä poistaisi virheet suunnittelussa. Varasto-ottoihin pitäisi tehdä selkeät ohjeet siten, että kaikille komponenteille tehdään otot, jotta tilaaminen olisi selkeämpää ja inventointieroja ei syntyisi. Syksyllä 2020 yrityksessä aloitti työnsä materiaalikoordinaattori.
Työ tehtiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimus tehtiin kysymyssarjalla tehtyjen haastattelujen avulla ja työaikana toteutetun aktiivisen havainnoinnin avulla yrityksessä. Haastetta toi koronatilanne, jonka takia ei päästy paikanpäälle käymään jokaisessa yrityksen toimipisteessä. Teoria on etsitty alan kirjallisuudesta ja netistä. Tutkimuksessa tutustuttiin yrityksen sisäiseen tilaus-toimitusketjuprosessiin. Prosessin keskiössä on Ventus- toiminnanohjausjärjestelmä, johon tehdään kaikki toiminnot myyjän tilauksesta asiakkaalle toimitukseen.
Tämän työn tavoitteena oli saada mahdollisimman yhtenäinen kirjauskäytäntö tilauksien tekemisiin. Kun kaikilla on samanlainen tekotapa, on helpompi seurata tapahtumia toiminnanohjausjärjestelmässä ja puuttua epäkohtiin. Työn edetessä huomattiin, ettei koulutusta ole juuri lainkaan eikä ohjeita ole päivitetty, joten ohjeistus yhtenäiseen tekemiseen olisi paikallaan. Tilauksien tekeminen keskitetysti päätoimipisteeseen ja sieltä lähettäminen valmiina muille paikkakunnille olisi myös vaihtoehto. Ylimääräisten nimikkeiden poisto nimikerekisteristä poistaisi virheet suunnittelussa. Varasto-ottoihin pitäisi tehdä selkeät ohjeet siten, että kaikille komponenteille tehdään otot, jotta tilaaminen olisi selkeämpää ja inventointieroja ei syntyisi. Syksyllä 2020 yrityksessä aloitti työnsä materiaalikoordinaattori.