Veikkausliigan imago ja tunnettavuus
Roivainen, Lassi Santeri; Koskinen, Paul (2022)
Roivainen, Lassi Santeri
Koskinen, Paul
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205016636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205016636
Tiivistelmä
Oppinnäytetyön aiheena on tutkia Veikkausliigan tunnettavuutta ja kuluttajien kokemuksia. Kyseessä on Suomen jalkapallon pääsarja, sekä yksi Suomen seuratuimmista urheilusarjoista. Tavoitteena on selvittää kuinka ihmiset seuraavat Veikkausliigaa ja kuinka kokevat Veikkausliigan ottelutapahtumat ja brändin. Tarkoituksena oli myös selvittää joukkuiden sosiaalisen median, sekä Veikkausliigan tuotannon tasoa vuodella 2019.
Opinnäytetyö tehtiin kvantatiivisena tutkimuksena, tiedonkeruujärjestelmänä toimi kysely, joka lähetettiin FutisForum2 keskustelupalstalle saadaksemme paljon rehellisiä vastauksia. Kysely toteutettiin syyskuussa 2019 ja kyselyyn saatiin yhteensä 1122 vastausta.
Tutkimuksessa selvisi, että valtaosa seurasi aktiivisesti Veikkausliigaa ja tyytymättömyyttä ilmeni sosiaalisen median kattavuudessa, sekä ottelutapahtumissa. Tulokset kertoivat myös jalkapallon suosiosta Suomessa, sekä kattavuutta mahdollisiin muutoksiin.
Kyselyn perusteella muodostimme hyödynnettäviä kehitysideoita stadionolosuhteisiin, sosialiseen mediaan sekä Suomen maajoukkueen kansainvälisen menestyksen perusteella. Topic of this thesis was to research recognizability and customer experiences for finnish Veikkausliiga. Veikkausi-iga is a highest level of finnis football leaguesystem and it is also one of the most viewed sport series in Finland. Goal of the thesis was to find out how people who follows Veikkausliiga think about the image, brand and matchday experiences. We als wanted to see what customers think about Veikkausliigas social media and tv- production in 2019.
This thesis was made as a quantative examination. We put the questionnaire up to FutisForum2 site, so we could get as many answers as possible. Total amount of the answers were 1122. The questionnaire was imple-mented in september 2019.
We find out that most of the respondents do follow Veikkausliiga actively. Most of the critics went to the social media sites of Veikkausliiga. In many cases matchday experiences got a lot of criticism.
As a result we find out couple of ideas how to make Veikkausliiga even more popular in Finland. Social media and matchay experiences does play a big part in that role.
Opinnäytetyö tehtiin kvantatiivisena tutkimuksena, tiedonkeruujärjestelmänä toimi kysely, joka lähetettiin FutisForum2 keskustelupalstalle saadaksemme paljon rehellisiä vastauksia. Kysely toteutettiin syyskuussa 2019 ja kyselyyn saatiin yhteensä 1122 vastausta.
Tutkimuksessa selvisi, että valtaosa seurasi aktiivisesti Veikkausliigaa ja tyytymättömyyttä ilmeni sosiaalisen median kattavuudessa, sekä ottelutapahtumissa. Tulokset kertoivat myös jalkapallon suosiosta Suomessa, sekä kattavuutta mahdollisiin muutoksiin.
Kyselyn perusteella muodostimme hyödynnettäviä kehitysideoita stadionolosuhteisiin, sosialiseen mediaan sekä Suomen maajoukkueen kansainvälisen menestyksen perusteella.
This thesis was made as a quantative examination. We put the questionnaire up to FutisForum2 site, so we could get as many answers as possible. Total amount of the answers were 1122. The questionnaire was imple-mented in september 2019.
We find out that most of the respondents do follow Veikkausliiga actively. Most of the critics went to the social media sites of Veikkausliiga. In many cases matchday experiences got a lot of criticism.
As a result we find out couple of ideas how to make Veikkausliiga even more popular in Finland. Social media and matchay experiences does play a big part in that role.