Digitaalisen markkinoinnin kampanja B2B-yrityksessä
Honkanen, Anu (2022)
Honkanen, Anu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036898
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja kuuluu teknologia-alan konserniin ja on IT-alan B2B-tukkukauppaa Suomessa harjoittava yritys. Opinnäytetyön toteutus perustui toimeksiantajan tarpeeseen saada markkinoinnin automaation asiakasrekisteriä päivitettyä ajan tasalle sen jälkeen, kun yrityksessä oli otettu käyttöön uusi markkinoinnin automaatiojärjestelmä.
Digitaalinen markkinointi on laaja käsite ja se sisältää suuren määrän erilaisia kanavia ja tapoja toteuttaa markkinointia. Tämän opinnäytetyön digitaalisen markkinointikampanjan kanaviksi valittiin sähköinen suoramainonta ja sosiaalisen median kanava LinkedIn. Markkinointikampanjan suunnittelun tueksi tehtiin kilpailijoiden vertailuanalyysi eli benchmarking. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi digitaalisen markkinointikampanjan suunnittelu ja toteutus. Kampanjan aikana laskeutumissivujen kautta asiakasrekisteriin jätettiin yhteystiedot ja henkilön mielenkiinnon kohteet 525 kertaa ja näistä kokonaan uusia kontakteja oli 26 kpl. Yhteensä 128 henkilöä perui uutiskirjeen tilauksen. Lähetettyjen sähköpostien määrään verrattuna, uutiskirjeen peruneiden määrä oli hyvin maltillinen.
Vaikka B2B-markkinoinnissa sähköisen suoramainonnan lähettäminen asiakkaille on mahdollista myös ilman henkilön antamaa markkinointilupaa, niin kampanjan toteuttaminen nähtiin yrityksessä hyödyllisenä. Tämänkaltainen kampanja palvelee myös näkyvyyden lisäämisenä yrityksen tuotteista, ratkaisuista ja palveluista. Lisäksi kampanjan toteutus hiljattain käyttöön otettua uutta järjestelmää käyttäen oli hyvä oppimiskokemus sekä opiskelijalle yrityksen työntekijänä että yrityksen paikalliselle markkinointiorganisaatiolle.
Digitaalinen markkinointi on laaja käsite ja se sisältää suuren määrän erilaisia kanavia ja tapoja toteuttaa markkinointia. Tämän opinnäytetyön digitaalisen markkinointikampanjan kanaviksi valittiin sähköinen suoramainonta ja sosiaalisen median kanava LinkedIn. Markkinointikampanjan suunnittelun tueksi tehtiin kilpailijoiden vertailuanalyysi eli benchmarking. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi digitaalisen markkinointikampanjan suunnittelu ja toteutus. Kampanjan aikana laskeutumissivujen kautta asiakasrekisteriin jätettiin yhteystiedot ja henkilön mielenkiinnon kohteet 525 kertaa ja näistä kokonaan uusia kontakteja oli 26 kpl. Yhteensä 128 henkilöä perui uutiskirjeen tilauksen. Lähetettyjen sähköpostien määrään verrattuna, uutiskirjeen peruneiden määrä oli hyvin maltillinen.
Vaikka B2B-markkinoinnissa sähköisen suoramainonnan lähettäminen asiakkaille on mahdollista myös ilman henkilön antamaa markkinointilupaa, niin kampanjan toteuttaminen nähtiin yrityksessä hyödyllisenä. Tämänkaltainen kampanja palvelee myös näkyvyyden lisäämisenä yrityksen tuotteista, ratkaisuista ja palveluista. Lisäksi kampanjan toteutus hiljattain käyttöön otettua uutta järjestelmää käyttäen oli hyvä oppimiskokemus sekä opiskelijalle yrityksen työntekijänä että yrityksen paikalliselle markkinointiorganisaatiolle.