Laadunhallintajärjestelmän käyttöönotto yrityksessä
Ontero, Kari (2022)
Ontero, Kari
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047276
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin DENSIQ Oy:n toiminnan kehittämiseksi, jotta sen toimintaa ohjaisi laadunhallintajärjestelmä.
DENSIQ-konsernissa on jo useita yksiköitä, joilla on jo laadunhallintajärjestelmä
käytössä. Konsernissa oli tarvetta yhtenäistää toimintaa eri toimipisteiden välillä asioiden
tehostamiseksi ja laadun parantamiseksi.
Työssä perehdyttiin DENSIQ-konsernissa jo olemassa olevaan laadunhallintajärjestelmään, SFSEN
9001:2015 -laadunhallintastandardiin ja sen asettamiin vaatimuksiin sekä itsessään DENSIQ
Oy:n käytännön toimintaan. Näiden palasten yhteen sovittaminen ja sitä kautta saavutettava DENSIQ
Oy:lle sertifioitu laadunhallintajärjestelmä oli tämän työn tavoite.
Työn teoriaosuudessa käsitellään laatua käsitteenä. Ennen laadunhallintajärjestelmän suunnittelua
on oleellista tietää, mitä laadulla ylipäänsä tarkoitetaan. Laadulla itsessään on erittäin suuri merkitys
yrityksen menestymisen ja toiminnan jatkuvuuden kannalta. Tietolähteinä käytettiin yleisiä laatua
käsitteleviä teoksia, joita on myös laajalti käytössä laatua käsittelevillä kursseilla ja luennoilla,
sekä tietysti SFS-EN 9001:2015 -laadunhallintastandardi oli mukana myös teoriavaiheessa.
Opinnäytetyön empiirisessä osiossa keskitytään DENSIQ-konsernin laadunhallintajärjestelmän rakentamiseen,
laadunhallintajärjestelmän sisältöön sekä sen auditointikäytänteisiin.
Opinnäytetyön tuloksena DENSIQ Oy:n toiminnan ydinprosessit tulivat käytyä huolellisesti läpi ja
niihin saatiin laadullisia parannuksia jo tässä vaiheessa. Lisäksi DENSIQ Oy:lle myönnettiin laatusertifikaatti
sekä laadunhallintajärjestelmä on käyttöönotettu ja on toiminnassa. DENSIQ Oy:n on
hyvä nyt tästä jatkaa kohti laadukkaampaa tulevaisuutta.
DENSIQ-konsernissa on jo useita yksiköitä, joilla on jo laadunhallintajärjestelmä
käytössä. Konsernissa oli tarvetta yhtenäistää toimintaa eri toimipisteiden välillä asioiden
tehostamiseksi ja laadun parantamiseksi.
Työssä perehdyttiin DENSIQ-konsernissa jo olemassa olevaan laadunhallintajärjestelmään, SFSEN
9001:2015 -laadunhallintastandardiin ja sen asettamiin vaatimuksiin sekä itsessään DENSIQ
Oy:n käytännön toimintaan. Näiden palasten yhteen sovittaminen ja sitä kautta saavutettava DENSIQ
Oy:lle sertifioitu laadunhallintajärjestelmä oli tämän työn tavoite.
Työn teoriaosuudessa käsitellään laatua käsitteenä. Ennen laadunhallintajärjestelmän suunnittelua
on oleellista tietää, mitä laadulla ylipäänsä tarkoitetaan. Laadulla itsessään on erittäin suuri merkitys
yrityksen menestymisen ja toiminnan jatkuvuuden kannalta. Tietolähteinä käytettiin yleisiä laatua
käsitteleviä teoksia, joita on myös laajalti käytössä laatua käsittelevillä kursseilla ja luennoilla,
sekä tietysti SFS-EN 9001:2015 -laadunhallintastandardi oli mukana myös teoriavaiheessa.
Opinnäytetyön empiirisessä osiossa keskitytään DENSIQ-konsernin laadunhallintajärjestelmän rakentamiseen,
laadunhallintajärjestelmän sisältöön sekä sen auditointikäytänteisiin.
Opinnäytetyön tuloksena DENSIQ Oy:n toiminnan ydinprosessit tulivat käytyä huolellisesti läpi ja
niihin saatiin laadullisia parannuksia jo tässä vaiheessa. Lisäksi DENSIQ Oy:lle myönnettiin laatusertifikaatti
sekä laadunhallintajärjestelmä on käyttöönotettu ja on toiminnassa. DENSIQ Oy:n on
hyvä nyt tästä jatkaa kohti laadukkaampaa tulevaisuutta.