Konsulttituotteiden markkinapotentiaalin analyysi
Kaappola, Essi (2022)
Kaappola, Essi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067582
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä analysoidaan tilitoimistona toimivan toimeksiantajayrityksen konsulttituotteiden markkinapotentiaalia. Markkinapotentiaalin analyysin tutkimusosa toteutettiin toimeksiantajayri-tyksen potentiaalisten uusasiakkaiden puhelinhaastatteluina.
Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa toimeksiantajayritykselle merkityksellistä tietoa heidän kon-sulttituotteiden markkinapotentiaalista, selvittäen potentiaalisten asiakkaiden tarpeita ja mielipitei-tä konsulttituotteita kohtaan peruskirjanpidon tueksi. Toimeksiantajayrityksen tavoitteena on mahdollisesti hyödyntää analyysia erilaisten asiakastarpeiden ympärille muotoiltavien palveluiden ja tuotteiden kehittämisessä.
Asiakasnäkökulma ja ratkaisukeskeinen lisämyynti muodostavat opinnäytetyössä teoriaosuuden ja toimivat kehyksenä koko analyysin suorittamiselle. Asiakasnäkökulmaa huomioidaan koko opinnäytetyöprosessin ajan teoriaosuudesta haastattelukysymysten luonnosteluun, haastattelun toteuttamiseen sekä tiedon analysointiin asti.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulosten pohjalta laaditaan toimeksiantajalle analyysin johtopäätökset ja kehitysideat tulevaisuutta varten. Kehitysideat laaditaan konsulttituotteiden ja niiden myynnin kehittämistä varten. Salassapitovelvoitteen vuoksi kaikkia merkityksellisimpiä kehitysideoita ei voida julkaista opinnäytetyössä, mutta niistä laaditaan yleinen kuvaus.
Tärkeimpänä ja toistuvimpana havaintona opinnäytetyössä nousi yritysasiakkaiden konsulttituot-teiden ostomotiivin olevan helppous, ajan säästäminen ja ajan vapauttaminen omaa yritystoimin-taa varten. Lisäksi tärkeä havainto oli, että liki jokaisella toimitusjohtajalla on jonkin tasoista kiin-nostusta taloushallinnon konsulttituotteita kohtaan. Moni tutkimukseen osallistuneista ei ollut tullut ajatelleeksi, että kyseisiä tuotteita voisi ostaa jo ennestään hyväksi todetulta tilitoimistolta, jonka takia ulkoisen palveluntarjoajan etsiminen koettiin työlääksi. Näin ollen voisi sanoa, että markkinapotentiaalia konsulttituotteille kyllä on, ainoa kehityksen kohde, mikä tutkimuksessa nousi esiin, on myynnin maksimaalinen hyödyntäminen asiakaskohtaamisissa.
Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa toimeksiantajayritykselle merkityksellistä tietoa heidän kon-sulttituotteiden markkinapotentiaalista, selvittäen potentiaalisten asiakkaiden tarpeita ja mielipitei-tä konsulttituotteita kohtaan peruskirjanpidon tueksi. Toimeksiantajayrityksen tavoitteena on mahdollisesti hyödyntää analyysia erilaisten asiakastarpeiden ympärille muotoiltavien palveluiden ja tuotteiden kehittämisessä.
Asiakasnäkökulma ja ratkaisukeskeinen lisämyynti muodostavat opinnäytetyössä teoriaosuuden ja toimivat kehyksenä koko analyysin suorittamiselle. Asiakasnäkökulmaa huomioidaan koko opinnäytetyöprosessin ajan teoriaosuudesta haastattelukysymysten luonnosteluun, haastattelun toteuttamiseen sekä tiedon analysointiin asti.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulosten pohjalta laaditaan toimeksiantajalle analyysin johtopäätökset ja kehitysideat tulevaisuutta varten. Kehitysideat laaditaan konsulttituotteiden ja niiden myynnin kehittämistä varten. Salassapitovelvoitteen vuoksi kaikkia merkityksellisimpiä kehitysideoita ei voida julkaista opinnäytetyössä, mutta niistä laaditaan yleinen kuvaus.
Tärkeimpänä ja toistuvimpana havaintona opinnäytetyössä nousi yritysasiakkaiden konsulttituot-teiden ostomotiivin olevan helppous, ajan säästäminen ja ajan vapauttaminen omaa yritystoimin-taa varten. Lisäksi tärkeä havainto oli, että liki jokaisella toimitusjohtajalla on jonkin tasoista kiin-nostusta taloushallinnon konsulttituotteita kohtaan. Moni tutkimukseen osallistuneista ei ollut tullut ajatelleeksi, että kyseisiä tuotteita voisi ostaa jo ennestään hyväksi todetulta tilitoimistolta, jonka takia ulkoisen palveluntarjoajan etsiminen koettiin työlääksi. Näin ollen voisi sanoa, että markkinapotentiaalia konsulttituotteille kyllä on, ainoa kehityksen kohde, mikä tutkimuksessa nousi esiin, on myynnin maksimaalinen hyödyntäminen asiakaskohtaamisissa.