Asiantuntijayrityksen verkkosivujen käytettävyyden tutkiminen ja kehittäminen
Saunamäki, Jussi (2022)
Saunamäki, Jussi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205077795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205077795
Tiivistelmä
Suurin osa ihmisistä aloittaa uusien tuotteiden ja palveluiden etsimisen verkosta. Verkkosivut ovat äärimmäisen tärkeässä roolissa yritysten näkyvyyden ja tunnettuuden kannalta. Kilpailu verkossa on kovaa ja verkkosivujen käytettävyys on avainasemassa.
Tämä opinnäytetyö tutkii toimeksiantajayrityksenä toimineen suomalaisen asiantuntijayrityksen verkkosivujen käytettävyyttä asiakaslähtöisesti ja tuottaa yrityksen johdolle selkeän dokumentaation nykyisen sivuston löydöksistä sekä kehityskohteista. Työ pyrkii parantamaan olemassa olevan verkkosivuston käytettävyyttä.
Tutkimuksen tietoperusta tarkastelee käytettävyyden ja sen tutkimisen teoriaa sekä käytettävyyden merkitystä verkkosivustoille. Käytettävyyden peruskäsitteiden, käyttäjäkeskeisen suunnittelun prosessin sekä käytettävyyden tutkimisen teoreettisen viitekehyksen pohjalta luotiin suunnitelma käytettävyystestaukselle.
Käytettävyystestauksella tutkittiin toimeksiantajayrityksen verkkosivuston käytettävyyttä asiakaslähtöisesti. Laadullisessa tutkimuksessa aineistoa kerättiin käytettävyystestauksen ja erilaisten havainnointimenetelmien kautta.
Tutkimus osoittaa, että käytettävyystestaus sopii erinomaisesti asiantuntijayrityksen verkkosivuston käytettävyyden tutkimiseen. Toimeksiantajan verkkosivusto palvelee yrityksen kohderyhmiä hyvin, mutta sivustolta löytyi neljä vakavaa sekä viisi pientä käytettävyysongelmaa.
Opinnäytetyön tekijä priorisoi ja analysoi kaikki löydetyt käytettävyysongelmat sekä muodosti niistä konkreettiset korjausehdotukset toimeksiantajayritykselle. Vakavia löydöksiä oli esimerkiksi verkkosivuston lomakkeissa. Myös hyviä käytettävyyslöydöksiä havainnoitiin testeissä. Esimerkiksi verkkosivuston päävalikko osoittautui erittäin hyväksi ja selkeäksi käyttää.
Korjausehdotusten pohjalta toimeksiantajayritys pystyi korjaamaan vakavat käytettävyysongelmat heti ja parantamaan verkkosivustonsa käytettävyyttä merkittävästi.
Tämä opinnäytetyö tutkii toimeksiantajayrityksenä toimineen suomalaisen asiantuntijayrityksen verkkosivujen käytettävyyttä asiakaslähtöisesti ja tuottaa yrityksen johdolle selkeän dokumentaation nykyisen sivuston löydöksistä sekä kehityskohteista. Työ pyrkii parantamaan olemassa olevan verkkosivuston käytettävyyttä.
Tutkimuksen tietoperusta tarkastelee käytettävyyden ja sen tutkimisen teoriaa sekä käytettävyyden merkitystä verkkosivustoille. Käytettävyyden peruskäsitteiden, käyttäjäkeskeisen suunnittelun prosessin sekä käytettävyyden tutkimisen teoreettisen viitekehyksen pohjalta luotiin suunnitelma käytettävyystestaukselle.
Käytettävyystestauksella tutkittiin toimeksiantajayrityksen verkkosivuston käytettävyyttä asiakaslähtöisesti. Laadullisessa tutkimuksessa aineistoa kerättiin käytettävyystestauksen ja erilaisten havainnointimenetelmien kautta.
Tutkimus osoittaa, että käytettävyystestaus sopii erinomaisesti asiantuntijayrityksen verkkosivuston käytettävyyden tutkimiseen. Toimeksiantajan verkkosivusto palvelee yrityksen kohderyhmiä hyvin, mutta sivustolta löytyi neljä vakavaa sekä viisi pientä käytettävyysongelmaa.
Opinnäytetyön tekijä priorisoi ja analysoi kaikki löydetyt käytettävyysongelmat sekä muodosti niistä konkreettiset korjausehdotukset toimeksiantajayritykselle. Vakavia löydöksiä oli esimerkiksi verkkosivuston lomakkeissa. Myös hyviä käytettävyyslöydöksiä havainnoitiin testeissä. Esimerkiksi verkkosivuston päävalikko osoittautui erittäin hyväksi ja selkeäksi käyttää.
Korjausehdotusten pohjalta toimeksiantajayritys pystyi korjaamaan vakavat käytettävyysongelmat heti ja parantamaan verkkosivustonsa käytettävyyttä merkittävästi.