Toisen asteen robotiikan opetuksen kehittäminen työelämän tarpeisiin
Chatran, Alex; Hintsala, Tuomo; Väisänen, Marjo (2022)
Chatran, Alex
Hintsala, Tuomo
Väisänen, Marjo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118512
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Jedulle, Osaolle ja Vamialle, jotka ovat toisen asteen ammattillista opetusta antavia oppilaitoksia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää näiden oppilaitosten robotiikan koulutuksen nykytilanne ja verrata sitä työelämästä saatuun tietoon oppilaitosten robotiikan opetuksen nykytilasta. Tavoitteena oli saada laaja käsitys siitä, vastaako robotiikan koulutus työelämän tarpeita. Opinnäytetyö toteutettiin ryhmätyönä, joka mahdollisti aineiston keräämisen laajalta alueelta.
Työ toteutettiin keräämällä teoriatietoa robotiikasta, robottisolusta, toisen asteen koulutuksesta ja työelämän muutoksista. Teoriatietoa hyödynnettiin analysoitaessa saatuja tuloksia opinnäytetyömme tavoitteisiin. Tutkimusmenetelmän käytimme anonyymejä kyselytutkimuksia ja haastatteluita aineiston keräämiseksi. Oppilaitoskyselyissä keräsimme aineistoa omien oppilaitosten robotiikan nykytilanteesta, kehittämisestä ja oppilaitosten välisestä yhteistyöstä. Työelämäkyselyt kohdistettiin oppilaitosten vaikutusalueille niihin yrityksiin, jotka ovat olleet yhteistyössä oppilaitosten kanssa. Työelämäkyselyillä saimme tietoa yritysten robotiikan osaamiseen ja tarpeeseen liittyvissä asioissa ja haastattelut kohdistettiin robotiikan alan ammattilaisille, tavoitteena oli saada näkemyksiä robotiikan lähitulevaisuuden kehityksen suuntaviivoista.
Keskeisininä tuloksena saimme selvitettyä Jedun, Osaon ja Vamian robotiikan opetuksen nykytilanteen, työelämän tarpeet robotiikan osaajille, opetuksen tulevaisuuden suuntaviivat sekä oppilaitosten yhteistyön kehittämisen mahdollisuudet. Johtopäätöksenä todettiin, että opetussuunnitelmien perusteet mahdollistavat yritysten tarpeiden mukaisen robotiikan koulutuksen, mutta robotiikan koulutuksien järjestämisessä on oppilaitosten välisiä eroja.
Kehityskohteita ovat oppilaitosten robotiikan koulutuksen kehittäminen huomioiden alan tulevaisuuden näkymät, oppilaitosten välisen yhteistyön kehittäminen sekä mahdollisuudet tarjota yrityksille suunnattuja robotiikan koulutuksia. Abstract on the “Development of Secondary education of Robotics in light of and encompassing the
application working life needs, in the following formats Jedu, Osao, and Vamia”
The objective of our research will be to assess the currently established methodologies of robotic
applications among various educational institutions, as well professional working platforms, to make a
comprehensive conclusion proving whether the current working life needs are being fulfilled with robotic
applications or not.
This venture has been the result of a conglomeration of many students, professionals, and experts in
the field of robotics, robot automation, and working life applications. Above data and statistics were
compiled meticulously, without recognition of vested interests, or professional designations, in order to
keep the anonymity and therefore studies on a common level platform, resulting in the most unbiased
analysis and conclusions. Our endeavors in obtaining and formulations the information from the various
educational institutions teaching robotics in Jedu, Osao, and Vamia, in conjunction with the study of
professional applications of robotics in working Life needs, to determine a systematic approach to
incorporating a framework of instructional building blocks where educational institutions will be
streamlined with professional needs, both in applications as well as inefficiency in timelines that
industry demands.
To conclude our overall assessment indicates that the educational institutions are well equipped to
train professionals in the Robotic fields of our focus above, however, there are uniformity issues that
can and should be addressed and can be minimized if a more uniform platform can be established
amongst all institutions in the framework of robotics. We believe that the future of this industry will be
greatly enhanced if various educational institutions can be more involved with the professionals in the
industry, and a mentoring program can be established, where students can take part and develop a
more real-world sense of what they have embarked on their studies, when they are introduced to
budgets and timelines, in real-world conditions. They then bring that back those experiences into the
educational curriculum in the form of reflection and consultation, and then incorporation, whereby the
whole institution of robotics can develop with exponential potentialities.
Työ toteutettiin keräämällä teoriatietoa robotiikasta, robottisolusta, toisen asteen koulutuksesta ja työelämän muutoksista. Teoriatietoa hyödynnettiin analysoitaessa saatuja tuloksia opinnäytetyömme tavoitteisiin. Tutkimusmenetelmän käytimme anonyymejä kyselytutkimuksia ja haastatteluita aineiston keräämiseksi. Oppilaitoskyselyissä keräsimme aineistoa omien oppilaitosten robotiikan nykytilanteesta, kehittämisestä ja oppilaitosten välisestä yhteistyöstä. Työelämäkyselyt kohdistettiin oppilaitosten vaikutusalueille niihin yrityksiin, jotka ovat olleet yhteistyössä oppilaitosten kanssa. Työelämäkyselyillä saimme tietoa yritysten robotiikan osaamiseen ja tarpeeseen liittyvissä asioissa ja haastattelut kohdistettiin robotiikan alan ammattilaisille, tavoitteena oli saada näkemyksiä robotiikan lähitulevaisuuden kehityksen suuntaviivoista.
Keskeisininä tuloksena saimme selvitettyä Jedun, Osaon ja Vamian robotiikan opetuksen nykytilanteen, työelämän tarpeet robotiikan osaajille, opetuksen tulevaisuuden suuntaviivat sekä oppilaitosten yhteistyön kehittämisen mahdollisuudet. Johtopäätöksenä todettiin, että opetussuunnitelmien perusteet mahdollistavat yritysten tarpeiden mukaisen robotiikan koulutuksen, mutta robotiikan koulutuksien järjestämisessä on oppilaitosten välisiä eroja.
Kehityskohteita ovat oppilaitosten robotiikan koulutuksen kehittäminen huomioiden alan tulevaisuuden näkymät, oppilaitosten välisen yhteistyön kehittäminen sekä mahdollisuudet tarjota yrityksille suunnattuja robotiikan koulutuksia.
application working life needs, in the following formats Jedu, Osao, and Vamia”
The objective of our research will be to assess the currently established methodologies of robotic
applications among various educational institutions, as well professional working platforms, to make a
comprehensive conclusion proving whether the current working life needs are being fulfilled with robotic
applications or not.
This venture has been the result of a conglomeration of many students, professionals, and experts in
the field of robotics, robot automation, and working life applications. Above data and statistics were
compiled meticulously, without recognition of vested interests, or professional designations, in order to
keep the anonymity and therefore studies on a common level platform, resulting in the most unbiased
analysis and conclusions. Our endeavors in obtaining and formulations the information from the various
educational institutions teaching robotics in Jedu, Osao, and Vamia, in conjunction with the study of
professional applications of robotics in working Life needs, to determine a systematic approach to
incorporating a framework of instructional building blocks where educational institutions will be
streamlined with professional needs, both in applications as well as inefficiency in timelines that
industry demands.
To conclude our overall assessment indicates that the educational institutions are well equipped to
train professionals in the Robotic fields of our focus above, however, there are uniformity issues that
can and should be addressed and can be minimized if a more uniform platform can be established
amongst all institutions in the framework of robotics. We believe that the future of this industry will be
greatly enhanced if various educational institutions can be more involved with the professionals in the
industry, and a mentoring program can be established, where students can take part and develop a
more real-world sense of what they have embarked on their studies, when they are introduced to
budgets and timelines, in real-world conditions. They then bring that back those experiences into the
educational curriculum in the form of reflection and consultation, and then incorporation, whereby the
whole institution of robotics can develop with exponential potentialities.