Yrittäjyyttä kirjailijana: kirjailijan keinot kirjan markkinoinnin, henkilöbrändin ja yrittäjäasenteen kehittämiseksi
Räsänen, Enni (2022)
Räsänen, Enni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118634
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tausta ja tavoitteet pohjautuivat kirjailijan yrittäjä-identiteetin vahvistamisen keinojen, sekä kirjan markkinoinnin, - ja kirjailijan henkilöbrändäyksen keinojen tutkimiseen. Opinnäytetyön päätavoitteena oli kehittää tutkimuskysymysten pohjalta konstruktiivisia malleja. Opinnäytetyön konstruktiivisten mallien tarkoituksena oli tuoda ratkaisu siihen, mitä keinoja kirjailija voisi hyödyntää markkinoinnin-, henkilöbrändäyksen-, ja yrittäjäidentiteetin vahvistamiseksi, sekä laatia kirjailijan ohella myös kustantamoille mallit kirjailijan tukemisen keinoista edellä mainittuihin teemoihin liittyen. Aihetta on tutkittu sekä kustantamon roolista käsin kirjojen ja kirjailijan markkinointi-organisaationa, että kirjailijan omista lähtökohdista käsin markkinoinnin toteuttajana. Kustantamo nähtiin tässä opinnäytetyössä lähtökohtaisesti kirjailijaa tukevana yhteistyökumppanina, jonka rooli nähtiin kirjailijan tukemisen kannalta hyvin keskeisenä ja laaja-alaisena. Kirjailija nähtiin tässä opinnäytetyössä ensisijaisesti aktiivisena liiketoimintamahdollisuuksia kartoittavana yrittäjänä taiteilija-identiteettinsä rinnalla.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen konstruktiivista lähestymistapaa ja laadullisen tutkimuksen aineistonhankintamenetelmiä. Aineistonhankintamenetelminä olivat haastattelut, jotka toteutettiin puolistrukturoidussa muodossa sähköposti- ja verkkohaastatteluina. Tutkimusmenetelminä olivat ensisijaisesti kirjallisuus- ja kustannusalan asiantuntijoiden haastattelut. Benchmarking-menetelmää on hyödynnetty nostaen esiin malliesimerkkejä uudenlaisista tavoista markkinoida ja laajentaa kirjan pohjalta tehtävää liiketoimintaa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautui tutkittavan aihealueen kirjallisuuslähteisiin, aiempiin tutkimuksiin, sekä internet-lähteisiin. Aineiston analyysimenetelminä olivat tyypittely ja teemoittelu. Tuloksia käytiin läpi huomioiden konstruktiivisen lähestymistavan edellyttämä teoriasidonnainen tulosten esittämistapa uudenlaisten mallien luomiseksi opinnäytetyön tavoitteiden mukaisesti.
Opinnäytetyön tulosten perusteella laadittiin tutkimuskysymysten mukaiset mallit, jotka pohjautuivat tutkimuksen tuloksiin ja vuoropuheluun teoriaviitekehyksen kanssa. Tulosten pohjalta voitiin todeta, että kirjailijan ja kustantamon välisen yhteistyön onnistuminen, kirjailijan oma asenne ja tahtotila kehittää itseään, sekä kirjailijalle itselleen sopivien markkinoinnin keinojen pohdinta nousivat keskiöön pohdittaessa tutkimuskysymysten teemoja. Tuloksista oli nähtävissä opinnäytetyöntekijän laatimien mallien muodossa niin kirjailijan kuin kustantamonkin hyödynnettävissä oleva laaja-alainen keinovalikoima markkinoinnin, henkilöbrändin, sekä yrittäjä-identiteetin ja yrittäjämäisen asenteen kehittämiseen liiketoiminnassa. Opinnäytetyön tutkimustuloksista ilmeni niiden sovellettavuus kirjallisuus- ja kustannusalan lisäksi myös muille toimialoille. Opinnäytetyön jatkotutkimusaiheeksi muodostui konstruktiivisen prosessin mukaisesti mallien testaaminen käytännön tasolla.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen konstruktiivista lähestymistapaa ja laadullisen tutkimuksen aineistonhankintamenetelmiä. Aineistonhankintamenetelminä olivat haastattelut, jotka toteutettiin puolistrukturoidussa muodossa sähköposti- ja verkkohaastatteluina. Tutkimusmenetelminä olivat ensisijaisesti kirjallisuus- ja kustannusalan asiantuntijoiden haastattelut. Benchmarking-menetelmää on hyödynnetty nostaen esiin malliesimerkkejä uudenlaisista tavoista markkinoida ja laajentaa kirjan pohjalta tehtävää liiketoimintaa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautui tutkittavan aihealueen kirjallisuuslähteisiin, aiempiin tutkimuksiin, sekä internet-lähteisiin. Aineiston analyysimenetelminä olivat tyypittely ja teemoittelu. Tuloksia käytiin läpi huomioiden konstruktiivisen lähestymistavan edellyttämä teoriasidonnainen tulosten esittämistapa uudenlaisten mallien luomiseksi opinnäytetyön tavoitteiden mukaisesti.
Opinnäytetyön tulosten perusteella laadittiin tutkimuskysymysten mukaiset mallit, jotka pohjautuivat tutkimuksen tuloksiin ja vuoropuheluun teoriaviitekehyksen kanssa. Tulosten pohjalta voitiin todeta, että kirjailijan ja kustantamon välisen yhteistyön onnistuminen, kirjailijan oma asenne ja tahtotila kehittää itseään, sekä kirjailijalle itselleen sopivien markkinoinnin keinojen pohdinta nousivat keskiöön pohdittaessa tutkimuskysymysten teemoja. Tuloksista oli nähtävissä opinnäytetyöntekijän laatimien mallien muodossa niin kirjailijan kuin kustantamonkin hyödynnettävissä oleva laaja-alainen keinovalikoima markkinoinnin, henkilöbrändin, sekä yrittäjä-identiteetin ja yrittäjämäisen asenteen kehittämiseen liiketoiminnassa. Opinnäytetyön tutkimustuloksista ilmeni niiden sovellettavuus kirjallisuus- ja kustannusalan lisäksi myös muille toimialoille. Opinnäytetyön jatkotutkimusaiheeksi muodostui konstruktiivisen prosessin mukaisesti mallien testaaminen käytännön tasolla.