Strategian toimeenpanon kehittäminen
Hallikainen, Petri (2022)
Hallikainen, Petri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139178
Tiivistelmä
Yritysten strategiatyössä käyttämät toimeenpanomenetelmät ja niiden toimivuus ovat oleellisessa osassa koko strategiatyön onnistumisessa. Tutkimukset ovat osoittaneet, että strategian toimeenpano epäonnistuu erittäin usein. Strategian suunnittelun ja strategian toimeenpanon tulisi olla yhtenäinen kokonaisuus, johon koko organisaatiolla on mahdollisuus vaikuttaa. 2020-luvulla yritysten liiketoimintaympäristö voi muuttua nopeasti, kuten on nähty esimerkiksi globaalin Covid-19 pandemian yhteydessä. Tällöin strategian toimeen-panossa käytettävien menetelmien on oltava kunnossa ja niidenkin on pystyttävä mukautumaan muuttuvaan toimintaympäristöön.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kohdeyrityksenä toimivan valtakunnallisen ICT-palveluyrityksen henkilöstöltä, mitkä osa-alueet strategian toimeenpanossa ovat onnistuneet, ja mitkä kaipaavat edelleen kehittämistä. Tavoitteena oli löytämään toimenpide-ehdotuksia, joilla yrityksen strategian toimeenpanokyky nousisi nykyistä paremmalle tasolle.
Tutkimus toteutettiin case-tutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelmänä ensimmäisessä vaiheessa oli määrällinen kyselytutkimus koko henkilöstölle ja toisessa vaiheessa laadullisia osallistavia työpajoja yrityksen henkilöstöstä kootulle strategiaryhmälle. Määrällisen osuuden tulokset ohjasivat laadullisen vaiheen työpajoissa käsiteltävät teemat ja näkökulmat. Näistä koottiin yrityksen johtoryhmälle toimenpide-ehdotukset strategian toimeenpanon edistämiseksi.
Tässä tutkimuksessa havaittiin, että yhteys strategian ja siitä johdettujen operatiivisten kehitystoimenpiteiden välillä ei ole eheä tai henkilöstön on vaikea tunnistaa sitä. Muita keskeisiä tuloksia olivat strategisen viestinnän puutteet, strategian toimeenpanoon käytettävän ajan puute ja strategisten kehitysprojektien resursoinnin haasteet. Keskeisimpinä toimenpide-ehdotuksina kohdeyritykselle suositellaan strategisen viestintämallin luomista ja käyttöönottoa, strategisten tavoitteiden asettamista ryhmätasolle nykyisen henkilökohtaisen tason sijaan sekä ajan ja resurssien puutteen juurisyiden selvittämistä. A significant part of the success of strategy work is the strategy implementation methods used by the company. Studies have shown that the implementation of the strategy fails very often. Strategy planning and strategy implementation should be a coherent entity on which the entire organization can influence. In the 2020s, the business environment may transform rapidly, as seen, for example, in the global Covid-19 pan-demic. In such a situation, the methods used to implement the strategy must be functional and able to adapt to the changing business environment.
The purpose of this study was to find out from the personnel of the target company which areas have been successful in implementing the strategy and which need further development. The aim was to find proposals for measures that would increase the company's ability to implement its strategy to a better level.
The study was carried out as a case study. In view of this, the data collection method was in the first phase a quantitative survey for the entire staff and in the second phase qualitative participatory workshops for a strategy group of company staff. The results of the quantitative section guided the themes and perspectives addressed in the qualitative phase workshops. Based on these steps, proposals for action were made to pro-mote the implementation of the strategy to the company’s management team.
In conclusion, this study found that the link between the strategy and the operational development measures derived from it is not intact or difficult for staff to identify. Other key outcomes included deficiencies in strategic communication, lack of time to implement the strategy, and challenges in resourcing strategic development projects. The most important proposed measures for the target company are to create and implement a strategic communication model, to set strategic goals at the group level instead of the current personal level, and to find out the root causes of lack of time and resources.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kohdeyrityksenä toimivan valtakunnallisen ICT-palveluyrityksen henkilöstöltä, mitkä osa-alueet strategian toimeenpanossa ovat onnistuneet, ja mitkä kaipaavat edelleen kehittämistä. Tavoitteena oli löytämään toimenpide-ehdotuksia, joilla yrityksen strategian toimeenpanokyky nousisi nykyistä paremmalle tasolle.
Tutkimus toteutettiin case-tutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelmänä ensimmäisessä vaiheessa oli määrällinen kyselytutkimus koko henkilöstölle ja toisessa vaiheessa laadullisia osallistavia työpajoja yrityksen henkilöstöstä kootulle strategiaryhmälle. Määrällisen osuuden tulokset ohjasivat laadullisen vaiheen työpajoissa käsiteltävät teemat ja näkökulmat. Näistä koottiin yrityksen johtoryhmälle toimenpide-ehdotukset strategian toimeenpanon edistämiseksi.
Tässä tutkimuksessa havaittiin, että yhteys strategian ja siitä johdettujen operatiivisten kehitystoimenpiteiden välillä ei ole eheä tai henkilöstön on vaikea tunnistaa sitä. Muita keskeisiä tuloksia olivat strategisen viestinnän puutteet, strategian toimeenpanoon käytettävän ajan puute ja strategisten kehitysprojektien resursoinnin haasteet. Keskeisimpinä toimenpide-ehdotuksina kohdeyritykselle suositellaan strategisen viestintämallin luomista ja käyttöönottoa, strategisten tavoitteiden asettamista ryhmätasolle nykyisen henkilökohtaisen tason sijaan sekä ajan ja resurssien puutteen juurisyiden selvittämistä.
The purpose of this study was to find out from the personnel of the target company which areas have been successful in implementing the strategy and which need further development. The aim was to find proposals for measures that would increase the company's ability to implement its strategy to a better level.
The study was carried out as a case study. In view of this, the data collection method was in the first phase a quantitative survey for the entire staff and in the second phase qualitative participatory workshops for a strategy group of company staff. The results of the quantitative section guided the themes and perspectives addressed in the qualitative phase workshops. Based on these steps, proposals for action were made to pro-mote the implementation of the strategy to the company’s management team.
In conclusion, this study found that the link between the strategy and the operational development measures derived from it is not intact or difficult for staff to identify. Other key outcomes included deficiencies in strategic communication, lack of time to implement the strategy, and challenges in resourcing strategic development projects. The most important proposed measures for the target company are to create and implement a strategic communication model, to set strategic goals at the group level instead of the current personal level, and to find out the root causes of lack of time and resources.