Palvelutasosopimus ja verkonvalvonta yrityksen IT-toimintojen tukena
Laitinen, Ville (2014)
Laitinen, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127433
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteina oli toteuttaa yrityksen käyttöön soveltuva verkonvalvontajärjestelmä ja laatia yrityksen käyttöön palvelutasosopimus. Tavoitteet tukevat toisiaan. Palvelutasosopimuksessa määritetään verkonvalvonnan kohteet. Verkonvalvonta tarjoaa teknisen alustan palvelutasosopimuksen seurannalle.
Verkonvalvonnan toteutus tehtiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa vertailtiin eri järjestelmiä, joista parhaat vaihtoehdot valittiin koekäyttöön. Koekäytön perusteella valit-tiin lopullinen käyttöönotettava järjestelmä. Toisessa vaiheessa järjestelmään mallinnettiin, palvelutasosopimuksen raameja hyväksi käyttäen, valvottavat järjestelmät ja palvelut sekä valvontamääreet niille. Valvontamääreillä tarkoitetaan hälytysten ja valvonnan yksityiskohtaista määrittelyä.
Palvelutasosopimus määriteltiin kyselyn avulla. Kyselyyn vastanneet kertoivat käytössä olevat IT-palvelut, joille asetettiin palvelutasokriteerit. Näitä ovat esimerkiksi saatavuus, prioriteetti ja riippuvuudet.
Palvelutasosopimuksessa sovitun tason toteutumista voidaan valvoa valitulla verkonvalvontajärjestelmällä. Järjestelmä mahdollistaa liiketoiminnalle kriittisten järjestelmien toiminnan seuraamisen ja mahdollistaa vikoja ennaltaehkäisevät toimenpiteet. Palvelutasosopimus selkeyttää yrityksen IT-toimintojen roolia yrityksen sisäisenä palveluntarjoajana.
Vastaisuudessa on mahdollista laajentaa verkonvalvontajärjestelmän toimintaa kattamaan yhä suurempaa alaa yrityksen liiketoimintaprosesseista sekä syventää valvontaa esimer-kiksi määrittelemällä palveluiden testaamiseen virtuaalikäyttäjiä. Lopputuloksena yrityksen IT-toimintojen on mahdollista seurata palveluiden tilaa proaktiivisesti ja samalla tietää muo-dolliset vaatimukset niiden toiminnalle.
Verkonvalvonnan toteutus tehtiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa vertailtiin eri järjestelmiä, joista parhaat vaihtoehdot valittiin koekäyttöön. Koekäytön perusteella valit-tiin lopullinen käyttöönotettava järjestelmä. Toisessa vaiheessa järjestelmään mallinnettiin, palvelutasosopimuksen raameja hyväksi käyttäen, valvottavat järjestelmät ja palvelut sekä valvontamääreet niille. Valvontamääreillä tarkoitetaan hälytysten ja valvonnan yksityiskohtaista määrittelyä.
Palvelutasosopimus määriteltiin kyselyn avulla. Kyselyyn vastanneet kertoivat käytössä olevat IT-palvelut, joille asetettiin palvelutasokriteerit. Näitä ovat esimerkiksi saatavuus, prioriteetti ja riippuvuudet.
Palvelutasosopimuksessa sovitun tason toteutumista voidaan valvoa valitulla verkonvalvontajärjestelmällä. Järjestelmä mahdollistaa liiketoiminnalle kriittisten järjestelmien toiminnan seuraamisen ja mahdollistaa vikoja ennaltaehkäisevät toimenpiteet. Palvelutasosopimus selkeyttää yrityksen IT-toimintojen roolia yrityksen sisäisenä palveluntarjoajana.
Vastaisuudessa on mahdollista laajentaa verkonvalvontajärjestelmän toimintaa kattamaan yhä suurempaa alaa yrityksen liiketoimintaprosesseista sekä syventää valvontaa esimer-kiksi määrittelemällä palveluiden testaamiseen virtuaalikäyttäjiä. Lopputuloksena yrityksen IT-toimintojen on mahdollista seurata palveluiden tilaa proaktiivisesti ja samalla tietää muo-dolliset vaatimukset niiden toiminnalle.