Ravintolan liiketoiminnan kehittäminen
Parrila, Sara (2022)
Parrila, Sara
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169419
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda liiketoiminnan kehittämissuunnitelma ravintola-alan mikroyritykselle. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää toimeksiantajan kannalta oleellisimmat liiketoiminnan kehityskohteet, sekä perehtyä asiakastyytyväisyyteen ja asiakasmarkkinoin-tiin.
Kehittämistutkimuksen menetelmiksi valikoituivat benchmarking, kyselytutkimus, sekä haas-tattelu. Benchmarking-prosessin avulla vertailtiin toimeksiantajan liiketoimintaa kilpailijoihin. Vertailussa pyrittiin tunnistamaan kilpailijoiden hyvät ja huonot puolet, sekä miten niistä voi-daan oppia kohdeyrityksessä. Yrityksen nykytilaa, mahdollisuuksia, sekä uhkia kartoitettiin SWOT-analyysiä apuna käyttäen.
Kyselytutkimuksessa tavoiteltiin nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla ja se julkaistiin toimeksiantajan sosiaalisen median kanavissa. Teema-haastatteluihin osallistui työn toimeksiantaja, sekä neljä yrityksen työntekijää.
Työn tietoperustassa pääpaino on markkinoinnin ja talouden kehittämisessä. Markkinoinnin osuus on rajattu strategiaan, kilpailukeinoihin, kohderyhmään, sekä asiakassuhdemarkki-nointiin. Talouden kehittämisessä keskitytään toiminnan kannattavuuteen, hinnoitteluun, budjetointiin, sekä liikevaihdon kasvuun.
Kehittämistutkimuksen tuloksista on rakennettu tulevaisuuden kehityksen suuntaviivat, jotka antavat yritykselle valmiudet luoda kestävää ja realistista kasvua tulevina vuosina. Liiketoi-minnan kehittämissuunnitelma sisältää selkeän strategian, joka on suunniteltu ohjaamaan nykyistä toimintaa kohti tulevaisuuden tavoitteita.
Markkinoinnin tueksi on rakennettu markkinoinnin vuosikello, sekä laadittu markkinointivies-tinnän budjetti. Toimeksiantajan toiveesta on suunniteltu myös kiinteistön kunnossapito- ja siivoussuunnitelmat.
Kehittämistutkimuksen menetelmiksi valikoituivat benchmarking, kyselytutkimus, sekä haas-tattelu. Benchmarking-prosessin avulla vertailtiin toimeksiantajan liiketoimintaa kilpailijoihin. Vertailussa pyrittiin tunnistamaan kilpailijoiden hyvät ja huonot puolet, sekä miten niistä voi-daan oppia kohdeyrityksessä. Yrityksen nykytilaa, mahdollisuuksia, sekä uhkia kartoitettiin SWOT-analyysiä apuna käyttäen.
Kyselytutkimuksessa tavoiteltiin nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla ja se julkaistiin toimeksiantajan sosiaalisen median kanavissa. Teema-haastatteluihin osallistui työn toimeksiantaja, sekä neljä yrityksen työntekijää.
Työn tietoperustassa pääpaino on markkinoinnin ja talouden kehittämisessä. Markkinoinnin osuus on rajattu strategiaan, kilpailukeinoihin, kohderyhmään, sekä asiakassuhdemarkki-nointiin. Talouden kehittämisessä keskitytään toiminnan kannattavuuteen, hinnoitteluun, budjetointiin, sekä liikevaihdon kasvuun.
Kehittämistutkimuksen tuloksista on rakennettu tulevaisuuden kehityksen suuntaviivat, jotka antavat yritykselle valmiudet luoda kestävää ja realistista kasvua tulevina vuosina. Liiketoi-minnan kehittämissuunnitelma sisältää selkeän strategian, joka on suunniteltu ohjaamaan nykyistä toimintaa kohti tulevaisuuden tavoitteita.
Markkinoinnin tueksi on rakennettu markkinoinnin vuosikello, sekä laadittu markkinointivies-tinnän budjetti. Toimeksiantajan toiveesta on suunniteltu myös kiinteistön kunnossapito- ja siivoussuunnitelmat.