Varhaisen tuen malli esihenkilöiden jaksamisen tukena Osuuskauppa Arinassa
Aho, Jussi (2022)
Aho, Jussi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179810
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää se, kuinka hyvin toimeksiantajayrityksen Osuuskauppa Arinan marketkaupan esihenkilöt tuntevat yrityksensä varhaisen tuen mallin ja onko sillä vaikutusta esihenkilöiden jaksamiseen. Aiheesta suoritettiin esihenkilöille anonyymi kyselytutkimus, jonka tavoitteena oli saada toimeksiantajayritykselle mahdollisia kehityskohteita varhaiseen tukeen liittyen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskeisimpänä tavoitteena oli avata varhaista tukea käsitteenä, kertoa varhaisen tuen mallista ja yleisimmistä keskustelun kuluista. Teorian lisäksi varhaisen tuen osiossa kerrottiin Osuuskauppa Arinan varhaisen tuen mallista. Teoriassa avattiin myös työhyvinvointia ja työkykyjohtamista esihenkilöiden näkökulmasta ja pohdittiin esihenkilöiden jaksamiseen vaikuttavia tekijöitä.
Varhaisen tuen mallista ja sen käytöstä suoritettiin kyselytutkimus, jossa pääpaino oli siinä, kuinka hyvin Osuuskauppa Arinan marketkaupan esihenkilöt tuntevat yrityksen mallin ja onko sen käytöllä mahdollisia vaikutuksia yleiseen jaksamiseen. Kyselyssä oli suurin osa monivalintakysymyksiä, joiden lisäksi muutama avoin kysymys.
Tutkimuksesta saatujen vastausten perusteella voitiin todeta, että Osuuskauppa Arinan varhaisen tuen malli on pääosin hyvin vastaajien tiedossa. Suurin osa vastaajista olivat aloittaneet varhaisen tuen keskustelut muistutusten perusteella. Lisäksi keskustelut koettiin hyödyllisiksi molemmille osapuolille ja vaikutus työyhteisöön koettiin vaihtelevasti. Palautteiden merkitys työyhteisöön vaikuttavuuteen nähtiin merkittävänä osana. Yleinen jaksamisen taso vastaajien kesken nähtiin pääosin hyvänä, mutta vaihdellen eri toimialaketjujen ja kokemusvuosien mukaan.
Tutkimuksesta saatujen vastausten perusteella toimeksiantajalle kehitysideoiksi ja jatkopohdinnoiksi nousivat varhaisen tuen mallin tunnettavuuden parantaminen, etenkin vähemmän aikaa esihenkilöinä toimineiden kohdalla. Tutkimuksessa havaittiin myös, että etenkin Pienmyymälä -ketjun osalta esihenkilöiden yleisessä jaksamisen tasossa ilmeni vaihtelua. Vastauksista voitiin päätellä myös, että varhaisen tuen keskusteluiden aloittaminen alhaisemmalla kynnyksellä ja keskusteluista palautteita pyytämällä voitaisiin saada positiivisia vaikutuksia työntekijän poissaoloihin ja työyhteisön hyvinvointiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskeisimpänä tavoitteena oli avata varhaista tukea käsitteenä, kertoa varhaisen tuen mallista ja yleisimmistä keskustelun kuluista. Teorian lisäksi varhaisen tuen osiossa kerrottiin Osuuskauppa Arinan varhaisen tuen mallista. Teoriassa avattiin myös työhyvinvointia ja työkykyjohtamista esihenkilöiden näkökulmasta ja pohdittiin esihenkilöiden jaksamiseen vaikuttavia tekijöitä.
Varhaisen tuen mallista ja sen käytöstä suoritettiin kyselytutkimus, jossa pääpaino oli siinä, kuinka hyvin Osuuskauppa Arinan marketkaupan esihenkilöt tuntevat yrityksen mallin ja onko sen käytöllä mahdollisia vaikutuksia yleiseen jaksamiseen. Kyselyssä oli suurin osa monivalintakysymyksiä, joiden lisäksi muutama avoin kysymys.
Tutkimuksesta saatujen vastausten perusteella voitiin todeta, että Osuuskauppa Arinan varhaisen tuen malli on pääosin hyvin vastaajien tiedossa. Suurin osa vastaajista olivat aloittaneet varhaisen tuen keskustelut muistutusten perusteella. Lisäksi keskustelut koettiin hyödyllisiksi molemmille osapuolille ja vaikutus työyhteisöön koettiin vaihtelevasti. Palautteiden merkitys työyhteisöön vaikuttavuuteen nähtiin merkittävänä osana. Yleinen jaksamisen taso vastaajien kesken nähtiin pääosin hyvänä, mutta vaihdellen eri toimialaketjujen ja kokemusvuosien mukaan.
Tutkimuksesta saatujen vastausten perusteella toimeksiantajalle kehitysideoiksi ja jatkopohdinnoiksi nousivat varhaisen tuen mallin tunnettavuuden parantaminen, etenkin vähemmän aikaa esihenkilöinä toimineiden kohdalla. Tutkimuksessa havaittiin myös, että etenkin Pienmyymälä -ketjun osalta esihenkilöiden yleisessä jaksamisen tasossa ilmeni vaihtelua. Vastauksista voitiin päätellä myös, että varhaisen tuen keskusteluiden aloittaminen alhaisemmalla kynnyksellä ja keskusteluista palautteita pyytämällä voitaisiin saada positiivisia vaikutuksia työntekijän poissaoloihin ja työyhteisön hyvinvointiin.