Yrityksen sisäisen viestinnän kehittämissuunnitelma
Heikkinen, Miko (2022)
Heikkinen, Miko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910588
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää Posti palvelut Oy:n Paketti ja verkkokauppa -liiketoimintayksikön Vantaan toimintojen sisäisen viestinnän nykytilanne ja sen pohjalta luoda kehittämissuunnitelma, sisältäen kehitystoimenpiteet. Kohdealueeseen kuuluu Suomen suurin Logistiikkakeskus Vantaalla ja Helsinki-Vantaan lentoasemalla sijaitseva Postin Ulkomaan terminaali.
Nykytilannetta selvitettiin havainnoimalla, lyhyillä haastatteluilla, sekä sovelluspohjaisella kyselyllä. Selvittelyn piirissä oli noin 446 työntekijää, esihenkilöä ja asiantuntijaa.
Opinnäytetyön tietoperusta on hankittu useammasta eri viestinnän kirjallisuudesta, havainnoista, sekä asiantuntijahaastatteluista. Tutkimusmenetelmät valikoituivat laajan tutkimusalueen myötä, jotta tutkimustulokset olisi mahdollisimman kattavat. Haastattelut ja kysely täydensivät toisiaan, jolloin tilanteesta saatiin mahdollisimman kattava ja kokonainen kuvaus.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kehittämissuunnitelma, toimeksiantajayrityksen kanssa valitut kehittämisen pääaiheet, sekä toimenpidelistaus. Kokonaisvaltaista kehittämissuunnitelmaa ei tähän opinnäytetyöhön saatu tehtyä, koska yritysviestinnästä vastaa konsernin viestintäyksikkö, joka ei kuulunut tämän opinnäytetyön piiriin.
Tarkoituksena on se, että tämä opinnäytetyö antaa hyvät työkalut, eli kehittämissuunnitelman ja kehitystoimenpiteet, jotka ohjaavat ja kehittävät kohdealueen sisäistä viestintää.
Sisäinen viestintä on jatkuvan kehittämisen kohde, jolloin kehittämisen tulee olla jatkuvaa, täytyy pysyä ajan hermolla ja oppia jatkuvasti uutta.
Nykytilannetta selvitettiin havainnoimalla, lyhyillä haastatteluilla, sekä sovelluspohjaisella kyselyllä. Selvittelyn piirissä oli noin 446 työntekijää, esihenkilöä ja asiantuntijaa.
Opinnäytetyön tietoperusta on hankittu useammasta eri viestinnän kirjallisuudesta, havainnoista, sekä asiantuntijahaastatteluista. Tutkimusmenetelmät valikoituivat laajan tutkimusalueen myötä, jotta tutkimustulokset olisi mahdollisimman kattavat. Haastattelut ja kysely täydensivät toisiaan, jolloin tilanteesta saatiin mahdollisimman kattava ja kokonainen kuvaus.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kehittämissuunnitelma, toimeksiantajayrityksen kanssa valitut kehittämisen pääaiheet, sekä toimenpidelistaus. Kokonaisvaltaista kehittämissuunnitelmaa ei tähän opinnäytetyöhön saatu tehtyä, koska yritysviestinnästä vastaa konsernin viestintäyksikkö, joka ei kuulunut tämän opinnäytetyön piiriin.
Tarkoituksena on se, että tämä opinnäytetyö antaa hyvät työkalut, eli kehittämissuunnitelman ja kehitystoimenpiteet, jotka ohjaavat ja kehittävät kohdealueen sisäistä viestintää.
Sisäinen viestintä on jatkuvan kehittämisen kohde, jolloin kehittämisen tulee olla jatkuvaa, täytyy pysyä ajan hermolla ja oppia jatkuvasti uutta.