Happihoidon alkeet – opetusvideo aloitteleville hoitotyön opiskelijoille
Sintonen, Ville (2022)
Sintonen, Ville
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910598
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Laurea-ammattikorkeakoulun Hyvinkään kampuksen simulaatiokeskuksen käyttöön happihoidon alkeita käsittelevä selkeä ja teoriatietoon perustuva opetusvideo. Simulaatiokeskuksella ei ole ollut aiemmin happihoitoa käsittelevää opetusvideota. Tuotettua opetusvideota käytetään tulevaisuudessa vasta sairaanhoitajaopintonsa aloittaneiden uusien opiskelijoiden etäopetuksen apuvälineenä. Tavoitteena oli tukea ja helpottaa aloittelevien sairaanhoitajaopiskelijoiden perehtymistä potilaan happihoitoon liittyviin asioihin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Teoreettinen viitekehys rakentui potilaan hapetuksen arvioinnin, happihoidon toteuttamisen, potilaan hapetuksen seurannan sekä happihoitoon liittyvien perushoitovälineiden käytön ympärille. Tietoperusta muodostettiin hoitoalan tunnettujen ja hyväksi todettujen painettujen ja sähköisten lähteiden avulla. Lähdekirjallisuuden pohjalta syntyi lopullinen opetusvideo.
Opetusvideon käsikirjoituksen, kuvauksen, äänityksen taikka editoinnin aikana ei käytetty ulkopuolisia apuja. Lopullisesta tuotoksesta kerättiin palautetta opinnäytetyön ohjaajalta, toimeksiantajalta sekä sairaanhoitajaopiskelijoista koostuvalta opiskelijaryhmältä. Palautteen perusteella opetusvideo koettiin alkuperäisen toimeksiannon mukaiseksi ja täten etäopetuksen apuvälineeksi soveltuvaksi. Tarvittaessa opetusvideota voitaisiin käyttää laajemminkin Laurea-ammattikorkeakoulun sisällä yli kampusrajojen. Opetusvideo sopisi sellaisenaan myös muiden ammattikorkeakoulujen käyttöön osana sairaanhoitaja- ja ensihoitajaopiskelijoiden opetusmateriaalia. Opetusvideota voitaisiin käyttää tämän lisäksi kokeneempien sairaanhoitajaopiskelijoiden sekä jo työelämässä olevien hoitajien koulutusmateriaalina, jonka avulla kuka tahansa kykenisi kertaamaan happihoitoon sekä hapetusvälineisiin liittyviä asioita ja poimimaan opetusvideosta itselleen sopivia toimintamalleja. This thesis aimed to produce a clear and theoretically based instructional video for the use of the Hyvinkää Campus Simulation center at Laurea University of Applied Sciences. The simulation center has not had an instructional video on oxygen therapy before. The instructional video will be used as a part of distance learning for novice nursing students. The aim was to support and ease the learning process of patients' oxygen therapy at the beginning of nursing studies.
The thesis was executed as a functional thesis. The theoretical framework was built around assessing patients' oxidation, the implementation of oxygen therapy, monitoring it, and the usage of essential nursing equipment needed for oxygen therapy. The thesis and the instructional video are based on scientifically reliable and evidence-based information.
No outside help was used while writing the script, filming, recording, or editing the instructional video. Feedback from the video was collected from the thesis supervisor, the client, and a group of nursing students. The video was considered well suited for educational purposes in distance learning, and it met the original objective of the thesis. The instructional video could be used on different campuses at Laurea University of Applied Sciences, and it could also be useful for other nursing and paramedic students. In addition, the instructional video could be used as educational material for more experienced students or for nurses who already work in the field. This makes the educational video helpful for everyone who needs to have extra information related to oxygen therapy and oxidation equipment.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Teoreettinen viitekehys rakentui potilaan hapetuksen arvioinnin, happihoidon toteuttamisen, potilaan hapetuksen seurannan sekä happihoitoon liittyvien perushoitovälineiden käytön ympärille. Tietoperusta muodostettiin hoitoalan tunnettujen ja hyväksi todettujen painettujen ja sähköisten lähteiden avulla. Lähdekirjallisuuden pohjalta syntyi lopullinen opetusvideo.
Opetusvideon käsikirjoituksen, kuvauksen, äänityksen taikka editoinnin aikana ei käytetty ulkopuolisia apuja. Lopullisesta tuotoksesta kerättiin palautetta opinnäytetyön ohjaajalta, toimeksiantajalta sekä sairaanhoitajaopiskelijoista koostuvalta opiskelijaryhmältä. Palautteen perusteella opetusvideo koettiin alkuperäisen toimeksiannon mukaiseksi ja täten etäopetuksen apuvälineeksi soveltuvaksi. Tarvittaessa opetusvideota voitaisiin käyttää laajemminkin Laurea-ammattikorkeakoulun sisällä yli kampusrajojen. Opetusvideo sopisi sellaisenaan myös muiden ammattikorkeakoulujen käyttöön osana sairaanhoitaja- ja ensihoitajaopiskelijoiden opetusmateriaalia. Opetusvideota voitaisiin käyttää tämän lisäksi kokeneempien sairaanhoitajaopiskelijoiden sekä jo työelämässä olevien hoitajien koulutusmateriaalina, jonka avulla kuka tahansa kykenisi kertaamaan happihoitoon sekä hapetusvälineisiin liittyviä asioita ja poimimaan opetusvideosta itselleen sopivia toimintamalleja.
The thesis was executed as a functional thesis. The theoretical framework was built around assessing patients' oxidation, the implementation of oxygen therapy, monitoring it, and the usage of essential nursing equipment needed for oxygen therapy. The thesis and the instructional video are based on scientifically reliable and evidence-based information.
No outside help was used while writing the script, filming, recording, or editing the instructional video. Feedback from the video was collected from the thesis supervisor, the client, and a group of nursing students. The video was considered well suited for educational purposes in distance learning, and it met the original objective of the thesis. The instructional video could be used on different campuses at Laurea University of Applied Sciences, and it could also be useful for other nursing and paramedic students. In addition, the instructional video could be used as educational material for more experienced students or for nurses who already work in the field. This makes the educational video helpful for everyone who needs to have extra information related to oxygen therapy and oxidation equipment.