Kohti kilpailuetua: suunnitelma kilpailuedun luomiseksi viestinnän ja tunnettuuden avulla
Saarenheimo, Pekka (2022)
Saarenheimo, Pekka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311112
Tiivistelmä
Kilpailuedun luominen ei ole helpoin matka. Kilpailuedun luomista täytyy viedä eteenpäin suunnitellusti. Koska kilpailuedun luomiseen liittyy paljon haasteita, on oltava valmis kestämään epävarmuutta ja muutoksia. Kilpailuedun luomisella yritys pystyy kuitenkin erottautumaan ja kasvattamaan toimintaansa. Jatkuvasti kasvavassa kilpailussa pärjäävät ne, joilla kilpailuedun luominen ei ole vain päälle liimattu lause, vaan koko yrityksen olemassaolon perusta. Tässä opinnäytetyössä kilpailuetua tarkastellaan viestinnän ja tunnettuuden avulla.
Kehittämistyössä pyrittiin saamaan vastaukset seuraaviin kysymyksiin: Miten viestinnällä ja tunnettuudella luodaan kilpailuetua? Miten kilpailuedun luomisen kehityssuunnitelma voidaan kehittää viestinnän ja tunnettuuden avulla? Tietoperustan ja tutkimuksen avulla luotiin konkreettinen suunnitelma kilpailuedun luomiseksi. Suunnitelmaa voi hyödyntää eri yrityksissä ja toimialoilla. Tutkimuksen tietoperustana oli kilpailuetu, viestintä ja tunnettuus.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja konstruktiivista lähestymistapaa hyödyntäen. Aineisto tutkimusta varten saatiin puhelimitse pidetyistä teemahaastatteluista. Kaikki haastattelut pidettiin yksilöhaastatteluina.
Tutkimuksessa selvisi, että kilpailuetuun päästäkseen viestinnän ja tunnettuuden avulla, vaaditaan suunnitelmallisuutta, aikaa ja resursseja. Kilpailuetu näyttäytyy jokaisessa yrityksessä hieman eri tavalla ja jokaisen yrityksen täytyy luoda oma tyylinsä, miten kilpailuetua kasvatetaan. Viestinnällä kilpailuetua luodaan laadukkuudella ja oikeiden kanavien hyödyntämisellä. Laadukas sisäinen viestintä paransi myös ulkoista viestintää. Tunnettuudella kilpailuetua saatiin brändin ja maineen oikeanlaisella hyödyntämisellä ja verkostojen avulla. Oleellisinta oli, että jokaisella yrityksellä oli näkemys siitä, mitä kilpailuetu tarkoittaa juuri omalle yritykselle.
Kehittämistyössä pyrittiin saamaan vastaukset seuraaviin kysymyksiin: Miten viestinnällä ja tunnettuudella luodaan kilpailuetua? Miten kilpailuedun luomisen kehityssuunnitelma voidaan kehittää viestinnän ja tunnettuuden avulla? Tietoperustan ja tutkimuksen avulla luotiin konkreettinen suunnitelma kilpailuedun luomiseksi. Suunnitelmaa voi hyödyntää eri yrityksissä ja toimialoilla. Tutkimuksen tietoperustana oli kilpailuetu, viestintä ja tunnettuus.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja konstruktiivista lähestymistapaa hyödyntäen. Aineisto tutkimusta varten saatiin puhelimitse pidetyistä teemahaastatteluista. Kaikki haastattelut pidettiin yksilöhaastatteluina.
Tutkimuksessa selvisi, että kilpailuetuun päästäkseen viestinnän ja tunnettuuden avulla, vaaditaan suunnitelmallisuutta, aikaa ja resursseja. Kilpailuetu näyttäytyy jokaisessa yrityksessä hieman eri tavalla ja jokaisen yrityksen täytyy luoda oma tyylinsä, miten kilpailuetua kasvatetaan. Viestinnällä kilpailuetua luodaan laadukkuudella ja oikeiden kanavien hyödyntämisellä. Laadukas sisäinen viestintä paransi myös ulkoista viestintää. Tunnettuudella kilpailuetua saatiin brändin ja maineen oikeanlaisella hyödyntämisellä ja verkostojen avulla. Oleellisinta oli, että jokaisella yrityksellä oli näkemys siitä, mitä kilpailuetu tarkoittaa juuri omalle yritykselle.