Kuinka haluan tulla johdetuksi? : Ravintola-alan Y-sukupolven vuokratyöntekijöiden sitoutumisen parantaminen
Rautaparta, Tiina (2014)
Rautaparta, Tiina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147829
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on henkilöstöpalveluyrityksen kautta työsuhteessa olevien Y-sukupolven (s.1980-1999) ravintolatyöntekijöiden sitoutumisen parantaminen. Taustalla on työelämän murros ja uudenlaiset työelämänilmiöt, jotka ovat syntyneet Y-sukupolven siirtyessä työelämään. Heidän arvomaailmansa, asenteensa työntekoon ja maailmankatsomuksensa eroavat huomattavasti
vanhemmista sukupolvista. Tutkimus tehtiin, koska vuonna 2020 jo 45% työikäisistä kuuluu Y-sukupolveen ja vuokratyö yleistyy koko ajan.
Opinnäytetyön keskeisimpänä tavoitteena on ymmärtää Y-sukupolven vuokratyöntekijöiden tarpeita ja selvittää, mitä he odottavat asiakasyritysten esimiehiltä ja työyhteisöltä. Y-sukupolven erityispiirteisiin tutustutaan Vesterisen & Suutarisen luonnehdintojen pohjalta, joiden mukaan Y-sukupolven edustajat ovat vapaa-aikaa arvostavia, yhteisöllisiä urbaanin ja globaalin markkina- ja mediakulttuurin kasvatteja. Lisäksi Tapscott kuvaa Y-sukupolvea kahdeksan normin avulla, jotka erottavat heidät vanhemmista sukupolvista. Nämä normit ovat vapaus, räätälöinti, tutkiminen, rehellisyys, yhteistyö, viihde ja nopeus. Ne ovat syvällä Y-sukupolven kokemusmaailmassa ja ohjaavat heidän toimintaansa.
Tutkimus on kvantitatiivinen survey-tutkimus, joka toteutettiin verkkokyselynä yhteistyöorganisaation Y-sukupolven työntekijöille. Tutkimus on rajattu tutkimaan johtamisen, työhyvinvoinnin ja sitoutumisen teemoja ja sen tärkeimmät tulokset liittyvät asiakasyritysten esimiestyöhön ja työyhteisön hyvinvointiin. Y-sukupolven mielestä esimiestyössä tärkeintä ovat esimiehen sosiaaliset ja vuorovaikutustaidot kuten avoimuus, oikeudenmukaisuus ja reiluus. Kehitettävää löytyy palautteen
antamisessa ja vastaanottamisessa sekä työntekijöiden kuuntelemisessa, innostamisessa ja motivoinnissa. Työyhteisön hyvinvoinnissa tärkeintä on työssä viihtyminen ja Y-sukupolven mielestä töissä pitääkin olla hauskaa! Parannettavaa on työntekijöiden arvostamisessa ja muutoksen hallinnassa. Tutkimustulosten pohjalta on asiakasyrityksille suunniteltu yleisiä toimenpide-ehdotuksia, joiden avulla he pystyvät parantamaan vuokratyöntekijöiden sitoutumista.
vanhemmista sukupolvista. Tutkimus tehtiin, koska vuonna 2020 jo 45% työikäisistä kuuluu Y-sukupolveen ja vuokratyö yleistyy koko ajan.
Opinnäytetyön keskeisimpänä tavoitteena on ymmärtää Y-sukupolven vuokratyöntekijöiden tarpeita ja selvittää, mitä he odottavat asiakasyritysten esimiehiltä ja työyhteisöltä. Y-sukupolven erityispiirteisiin tutustutaan Vesterisen & Suutarisen luonnehdintojen pohjalta, joiden mukaan Y-sukupolven edustajat ovat vapaa-aikaa arvostavia, yhteisöllisiä urbaanin ja globaalin markkina- ja mediakulttuurin kasvatteja. Lisäksi Tapscott kuvaa Y-sukupolvea kahdeksan normin avulla, jotka erottavat heidät vanhemmista sukupolvista. Nämä normit ovat vapaus, räätälöinti, tutkiminen, rehellisyys, yhteistyö, viihde ja nopeus. Ne ovat syvällä Y-sukupolven kokemusmaailmassa ja ohjaavat heidän toimintaansa.
Tutkimus on kvantitatiivinen survey-tutkimus, joka toteutettiin verkkokyselynä yhteistyöorganisaation Y-sukupolven työntekijöille. Tutkimus on rajattu tutkimaan johtamisen, työhyvinvoinnin ja sitoutumisen teemoja ja sen tärkeimmät tulokset liittyvät asiakasyritysten esimiestyöhön ja työyhteisön hyvinvointiin. Y-sukupolven mielestä esimiestyössä tärkeintä ovat esimiehen sosiaaliset ja vuorovaikutustaidot kuten avoimuus, oikeudenmukaisuus ja reiluus. Kehitettävää löytyy palautteen
antamisessa ja vastaanottamisessa sekä työntekijöiden kuuntelemisessa, innostamisessa ja motivoinnissa. Työyhteisön hyvinvoinnissa tärkeintä on työssä viihtyminen ja Y-sukupolven mielestä töissä pitääkin olla hauskaa! Parannettavaa on työntekijöiden arvostamisessa ja muutoksen hallinnassa. Tutkimustulosten pohjalta on asiakasyrityksille suunniteltu yleisiä toimenpide-ehdotuksia, joiden avulla he pystyvät parantamaan vuokratyöntekijöiden sitoutumista.