Bonavan kerrostalokonseptin markkinointiaineiston kehittäminen ja tyyppikerrostalojen asuttavuuden tarkastelu
Kosonen, Noora (2022)
Kosonen, Noora
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411824
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli Bonava Suomi Oy:n rakennustavan markkinoinnin kehittäminen. Bonava on yksi Pohjois-Euroopan johtavia asunnonrakentajia (Bonava.fi). Tavoitteena oli laatia markkinointiaineisto, jonka avulla voisi havainnollistaa Turun, Tampereen, Espoon, Vantaan ja Helsingin kaupungeille Bonavan rakentamisen konseptia miljöön, tilojen ja teknisten ratkaisujen osalta.
Markkinointiaineistojen kehittämistä aloitettiin tutkimalla olemassa olevia konsepteja ja niissä tehtyjä ratkaisuja, niiden vahvuuksia ja heikkouksia. Tarkastelun pohjalta pohdittiin asuttavuuteen vaikuttavia tekijöitä, kuten parvekkeen vaikutusta viihtyisyyteen. Mukaan valittiin neljä erilaista asuntoa, joissa on erilaiset parvekeratkaisut.
Opinnäytetyössä pohdintoja parvekeratkaisuista havainnollistettiin visuaalisesti toteuttamalla havainnekuvia eri näkökulmista hyödyntäen Enscape-ohjelmistoa. Kuvat toteutettiin julkisivusta sekä näkymästä, joka on asunnosta parvekkeelle. Lopuksi Bonavan konseptin asuntopohjista tehtiin luonnossuunnitelmat kuvitteelliseen piste- ja lamellitaloon. Suunnitelmista laadittiin myös visualisointikuvat ulkoapäin.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi visuaalinen markkinointiesite Bonava Suomi Oy:lle, heidän konseptinsa esittelemiseksi. Markkinointiesitteen avulla yritys voi esitellä konseptiaan kaupungille.
Markkinointiaineistojen kehittämistä aloitettiin tutkimalla olemassa olevia konsepteja ja niissä tehtyjä ratkaisuja, niiden vahvuuksia ja heikkouksia. Tarkastelun pohjalta pohdittiin asuttavuuteen vaikuttavia tekijöitä, kuten parvekkeen vaikutusta viihtyisyyteen. Mukaan valittiin neljä erilaista asuntoa, joissa on erilaiset parvekeratkaisut.
Opinnäytetyössä pohdintoja parvekeratkaisuista havainnollistettiin visuaalisesti toteuttamalla havainnekuvia eri näkökulmista hyödyntäen Enscape-ohjelmistoa. Kuvat toteutettiin julkisivusta sekä näkymästä, joka on asunnosta parvekkeelle. Lopuksi Bonavan konseptin asuntopohjista tehtiin luonnossuunnitelmat kuvitteelliseen piste- ja lamellitaloon. Suunnitelmista laadittiin myös visualisointikuvat ulkoapäin.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi visuaalinen markkinointiesite Bonava Suomi Oy:lle, heidän konseptinsa esittelemiseksi. Markkinointiesitteen avulla yritys voi esitellä konseptiaan kaupungille.