Hotelliketjun bränditutkimus
Seppänen, Ella (2022)
Seppänen, Ella
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411796
Tiivistelmä
Tutkimus toteutettiin toimeksiantona suomalaiselle hotelliketjulle. Koronapandemian myötä muuttunut matkailuala oli murroksessa, jonka vaikutukset näkyivät toimeksiantajan liiketoiminnassa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää suomalaisen hotelliketjun brändin nykytila ja kartoittaa brändin asemoituminen toimialan kilpailukentässä. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös löytää kehitysajatuksia brändin kehittämiseen suomalaisessa kohderyhmässä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu brändistä, brändin muodostumisesta, brändi-imagosta ja siihen liitettävistä teorioista. Tietoperustassa käsitellään myös kilpailuedun ja asemoitumisen terminologiaa. Näiden tueksi teoriaa on rikastettu toimialakohtaisella tiedolla käsittelemällä kotimaisen hotellialan kilpailutilannetta sekä brändin merkitystä palveluyrityksen näkökulmasta. Tutkimus rajattiin koskemaan suomalaisten asiakkaiden näkökulmaa toimeksiantajan brändistä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmällä ja aineisto kerättiin sähköisesti toimitettavalla kyselylomakkeella. Otanta muodostui tietokantapalveluja tarjoavan yrityksen suomalaisesta asiakasrekisteristä. Lopulta tutkimukseen osallistui 1048 henkilöä. Tutkimustuloksista selvisi, että toimeksiantajan tunnettuus on vähäistä kotimaisten matkailijoiden keskuudessa. Kohderyhmä liitti toimeksiantajan brändiin mielikuvia kuten joulu, lappi, elämyksellisyys ja eksoottisuus. Tutkimustuloksista kävi myös ilmi, että brändin nimi viestii ulkomaisesta turismista ja kalleudesta henkilöiden kesken, joille toimeksiantajan brändi on tuntematon.