Asiantuntijatyössä kehittyminen jatkuvassa etätyössä
Myöhänen, Terhi (2022)
Myöhänen, Terhi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511963
Tiivistelmä
Vuonna 2020 koronapandemian seurauksena yli miljoona suomalaista siirtyi työskentelemään osittain tai kokonaan etänä. Opinnäytetyössä tutkittiin jatkuvan etätyön vaikutuksia asiantuntijatyössä kehittymiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, miten jatkuva etätyö ja sitä kautta muuttunut vuorovaikutuksen ympäristö vaikuttavat asiantuntijatyössä kehittymiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää uusia keinoja osaamisen kehittämiselle, työssä oppimiselle ja osaamisen jakamiselle ”vanhasta normaalista” poikkeavassa vuorovaikutustilanteessa. Aiheen valintaan vaikutti sen ajankohtaisuus.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta pääluvusta. Itsensä johtamisen pääluvussa on käsitelty itseohjautuvuutta, sisäistä motivaatiota, työn merkityksellisyyttä ja työn imua. Oppiminen ja asian-tuntijuuden kehittyminen -pääluvussa on käsitelty oppimista, asiantuntijuuden kehittymistä ja työssä oppimista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja lähestymistapana oli tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä Finnvera Oy:n rahoituspäällikköä eri puolilta Suomea. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja haastattelut tallennettiin nauhurille. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin teoriaohjaavasti.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että etätyö on työskentelytapana tehokas ja joustava. Työn ja arjen yhteensovittaminen on helpompaa ja ympäristö on sekä työssä oppimista että työn tekemistä tukeva. Työssä oppiminen tapahtuu itse työssä, kollegoilta ja koulutuksissa, mutta vuorovaikutus vaatii erityistä huomiota. Etätyö korostaa itsensä johtamisen taitoja ja omaa aktiivisuutta. Yhtenä kehittämiskohteena tutkimuksen perusteella nousi ajanhallinta työn tauottamisen näkökulmasta. Tutkimuksen avulla saatiin ajantasainen käsitys jatkuvan etätyön tuomista haasteista ja mahdollisuuksista. Tutkimus on hyödynnettävissä kohdeorganisaation lisäksi yleisesti asiantuntijaorganisaatiossa silloin, kun työtä tehdään pääasiassa etätyönä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta pääluvusta. Itsensä johtamisen pääluvussa on käsitelty itseohjautuvuutta, sisäistä motivaatiota, työn merkityksellisyyttä ja työn imua. Oppiminen ja asian-tuntijuuden kehittyminen -pääluvussa on käsitelty oppimista, asiantuntijuuden kehittymistä ja työssä oppimista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja lähestymistapana oli tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä Finnvera Oy:n rahoituspäällikköä eri puolilta Suomea. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja haastattelut tallennettiin nauhurille. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin teoriaohjaavasti.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että etätyö on työskentelytapana tehokas ja joustava. Työn ja arjen yhteensovittaminen on helpompaa ja ympäristö on sekä työssä oppimista että työn tekemistä tukeva. Työssä oppiminen tapahtuu itse työssä, kollegoilta ja koulutuksissa, mutta vuorovaikutus vaatii erityistä huomiota. Etätyö korostaa itsensä johtamisen taitoja ja omaa aktiivisuutta. Yhtenä kehittämiskohteena tutkimuksen perusteella nousi ajanhallinta työn tauottamisen näkökulmasta. Tutkimuksen avulla saatiin ajantasainen käsitys jatkuvan etätyön tuomista haasteista ja mahdollisuuksista. Tutkimus on hyödynnettävissä kohdeorganisaation lisäksi yleisesti asiantuntijaorganisaatiossa silloin, kun työtä tehdään pääasiassa etätyönä.