Sisäinen tarkastus laadun varmistajana tilitoimistotyössä
Nissinen, Tarja; Kortetjärvi, Nina (2022)
Nissinen, Tarja
Kortetjärvi, Nina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712614
Tiivistelmä
Tilitoimistojen toimintaympäristö on voimakkaassa muutoksessa. Lakisääteisten tehtävien hoitamisen lisäksi toiminta suuntautuu enenevässä määrin asiakasyritysten liikkeenjohtoa tukevaksi neuvonta- ja konsultointitoiminnaksi. Alan uudistuminen vaatii työntekijöiltä entistä laajempaa ja monipuolisempaa osaamista.
Työ on kvalitatiivinen tutkimus. Lähestymistapoina käytettiin konstruktiivista tutkimusta ja palvelumuotoilua sekä kehittämismenetelmänä haastatteluja. Palvelumuotoilun avulla luotiin asiakasprofiilit ja palvelupolku. Työn ensimmäisessä tietoperustaosiossa käsitellään palvelun laatua, sen kehittämistä ja johtamista sekä laadunhallintaa ja laadun merkitystä kilpailutekijänä. Toinen osio käsittelee sisäistä tarkastusta organisaatiossa, sen tuomaa lisäarvoa ja tuloksellisuutta sekä sisäisiä tarkastajia ja tarkastusprosessia. Lisäksi työssä käydään läpi laadun taustatekijöitä tilitoimistotyössä.
Kehittämistehtävän tarkoituksena oli varmistaa toimeksiantajaorganisaatiossa asiakastöiden oikeellisuus sekä laadukkaampi ja tasalaatuisempi asiakastyö. Työn tavoitteena oli laatia toimeksiantajayritykseen sisäisen tarkastuksen prosessi ja konkreettisena tuotoksena seurantalomake dokumentointia varten. Konstruktio vastasi kehittämistehtävälle asetettuja tavoitetta ja se on otettu käyttöön toimeksiantajaorganisaatiossa.
Sisäinen laadunvarmistus luo lisäarvoa kirjanpitäjille, organisaatiolle ja asiakkaille. Sisäinen tarkastus lisää aktiivista vuoropuhelua organisaatiossa sekä nostaa esille osaamisen kehittämisen kohteita ja toisaalta erinomaista osaamista. Seurauksena on, että yritys koetaan entistäkin luotettavampana ja laadukkaampana toimijana.
Kehittämisehdotus: Sisäistä tarkastusta kehitetään niin, että asiakkaiden tarpeet tunnistetaan vieläkin paremmin ja vuorovaikutusta kirjanpitäjän ja asiakkaan välillä tuetaan.
Työ on kvalitatiivinen tutkimus. Lähestymistapoina käytettiin konstruktiivista tutkimusta ja palvelumuotoilua sekä kehittämismenetelmänä haastatteluja. Palvelumuotoilun avulla luotiin asiakasprofiilit ja palvelupolku. Työn ensimmäisessä tietoperustaosiossa käsitellään palvelun laatua, sen kehittämistä ja johtamista sekä laadunhallintaa ja laadun merkitystä kilpailutekijänä. Toinen osio käsittelee sisäistä tarkastusta organisaatiossa, sen tuomaa lisäarvoa ja tuloksellisuutta sekä sisäisiä tarkastajia ja tarkastusprosessia. Lisäksi työssä käydään läpi laadun taustatekijöitä tilitoimistotyössä.
Kehittämistehtävän tarkoituksena oli varmistaa toimeksiantajaorganisaatiossa asiakastöiden oikeellisuus sekä laadukkaampi ja tasalaatuisempi asiakastyö. Työn tavoitteena oli laatia toimeksiantajayritykseen sisäisen tarkastuksen prosessi ja konkreettisena tuotoksena seurantalomake dokumentointia varten. Konstruktio vastasi kehittämistehtävälle asetettuja tavoitetta ja se on otettu käyttöön toimeksiantajaorganisaatiossa.
Sisäinen laadunvarmistus luo lisäarvoa kirjanpitäjille, organisaatiolle ja asiakkaille. Sisäinen tarkastus lisää aktiivista vuoropuhelua organisaatiossa sekä nostaa esille osaamisen kehittämisen kohteita ja toisaalta erinomaista osaamista. Seurauksena on, että yritys koetaan entistäkin luotettavampana ja laadukkaampana toimijana.
Kehittämisehdotus: Sisäistä tarkastusta kehitetään niin, että asiakkaiden tarpeet tunnistetaan vieläkin paremmin ja vuorovaikutusta kirjanpitäjän ja asiakkaan välillä tuetaan.