Palkitsemisjärjestelmän kehittäminen
Mätäsaho, Saara (2022)
Mätäsaho, Saara
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052812834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052812834
Tiivistelmä
Hyvä palkitseminen edustaa hyvää johtamista ja esimiestyötä, ja onnistunut palkitsemisen kokonaisuus toimii henkilökunnan motivointi- ja sitouttamiskeinona. Onnistunut palkitseminen on kaikkien etu, sillä paremman motivaation ja sitoutumisen kautta siitä hyötyvät henkilöstön lisäksi asiakkaat ja omistajatkin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kohdeyritykselle sopivia palkitsemisen tapoja ja lisäksi kehittää palkitsemisen viestintää. Palkitsemisen kokonaisuudesta peruspalkka rajattiin tämän työn ulkopuolelle.
Tutkimuksellinen kehitystyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin aineistonkeruumenetelminä kyselyä, haastatteluita ja havainnointia. Kysely toteutettiin sähköistä Webropol-kyselylomaketta käyttäen hyödyntäen strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin koko henkilökunnalle (n=18), joista vastasi 15. Haastattelut suoritettiin teema-haastatteluina anonyymisti (n=3). Havainnoinnissa hyödynnettiin etenkin yrityksen asiakirjoja ja toissijaisena aineistonkeruuna havainnointia haastatteluissa ja henkilökunnan keskuudessa. Tarkoituksena oli kerätä syvällisempää tietoa tutkimuksen kohteesta eikä tehdä yleispäteviä päätelmiä. Tietoperusta muodostui aiemmista palkitsemisen ja motivaation tutkimuksista.
Tutkimuksen mukaan kohdeyrityksen palkitsemisen kokonaisuuteen tarvitaan aineetonta palkitsemista rahallisen palkitsemisen rinnalle. Kohdeyrityksen työntekijät kaipaavat etenkin vaikutus- ja osallistumismahdollisuuksia sekä arvostusta, kannustamista, palautetta ja selkeää tavoitteiden asetantaa. Lisäksi kehittyminen ja oppiminen koettiin arvokkaina palkitsemisen osina. Kun työn tavoitteet ja mittarit ovat kunnossa tulospalkkiot ja kertapalkkiot ovat erinomaisia mahdollisuuksia liittää palkkio selkeästi työsuoritukseen. Kohdeyritykseen tulee luoda toimiva viestintä- ja palautekulttuuri, jossa myös palkitsemisen kokonaisuus ilmaistaan selkeästi.
Palkitsemisen kehittämiseen tarvitaan koko työyhteisöä. Yrityksen ei ole kannattavaa tuhlata resursseja palkitsemiskeinoihin, joita työntekijät eivät koe arvokkaiksi. Palkitsemisjärjestelmän kehittämisen tulisi olla jatkuvaa, ja henkilökunnan motivaatio- ja sitoutumistekijöiden tarkastelu on osa tätä.
Tutkimuksellinen kehitystyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin aineistonkeruumenetelminä kyselyä, haastatteluita ja havainnointia. Kysely toteutettiin sähköistä Webropol-kyselylomaketta käyttäen hyödyntäen strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin koko henkilökunnalle (n=18), joista vastasi 15. Haastattelut suoritettiin teema-haastatteluina anonyymisti (n=3). Havainnoinnissa hyödynnettiin etenkin yrityksen asiakirjoja ja toissijaisena aineistonkeruuna havainnointia haastatteluissa ja henkilökunnan keskuudessa. Tarkoituksena oli kerätä syvällisempää tietoa tutkimuksen kohteesta eikä tehdä yleispäteviä päätelmiä. Tietoperusta muodostui aiemmista palkitsemisen ja motivaation tutkimuksista.
Tutkimuksen mukaan kohdeyrityksen palkitsemisen kokonaisuuteen tarvitaan aineetonta palkitsemista rahallisen palkitsemisen rinnalle. Kohdeyrityksen työntekijät kaipaavat etenkin vaikutus- ja osallistumismahdollisuuksia sekä arvostusta, kannustamista, palautetta ja selkeää tavoitteiden asetantaa. Lisäksi kehittyminen ja oppiminen koettiin arvokkaina palkitsemisen osina. Kun työn tavoitteet ja mittarit ovat kunnossa tulospalkkiot ja kertapalkkiot ovat erinomaisia mahdollisuuksia liittää palkkio selkeästi työsuoritukseen. Kohdeyritykseen tulee luoda toimiva viestintä- ja palautekulttuuri, jossa myös palkitsemisen kokonaisuus ilmaistaan selkeästi.
Palkitsemisen kehittämiseen tarvitaan koko työyhteisöä. Yrityksen ei ole kannattavaa tuhlata resursseja palkitsemiskeinoihin, joita työntekijät eivät koe arvokkaiksi. Palkitsemisjärjestelmän kehittämisen tulisi olla jatkuvaa, ja henkilökunnan motivaatio- ja sitoutumistekijöiden tarkastelu on osa tätä.