Kuinka palvella kuuroa asiakasta? - Opas optikkoliikkeisiin
Roukala, Mari (2022)
Roukala, Mari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013288
Tiivistelmä
Projektin tavoitteena oli tuottaa opas, josta optikot ja optisen alan myyjät saavat tietoa kuurojen asiakkaiden palvelemiseen optikkoliikkeissä. Projektin taustana oli työelämässä havaittu tarve. Monille kanssakäynti viittomakielisten kanssa on vierasta ja se voidaan kokea hämmentävänä.
Tietoperustassa käsitellään optista alaa, mikä optometristi on ja mitä näöntutkimukseen kuuluu. Lisäksi käydään läpi asiakaspalvelun tärkeyttä, kuuroja ja viittomakieltä. Lähteinä käytettiin kirjallisuutta, järjestöjen ja liittojen julkaisuja, sekä tutkimusta.
Tavoitteena oli tehdä oppaasta selkeä, toimiva sekä kiinnostusta herättävä ja helposti käyttöönotettava. Toivon kuitenkin, että oppaaseen perehdyttäisiin ennakoivasti. Vaikka tieto on hyvin tiivistetty, on siihen ja viittomiin hyvä tutustua etukäteen.
Työn tuotoksena syntyi opas, johon on koottu yleistietoa kuuroista ja viittomakielestä, sekä ohjeita kuinka toimia ja mitä ottaa huomioon kuuron kanssa asiakaspalvelussa ja näöntutkimusta tehdessä. Oppaan loppuun on koottu viittomakuvia helpottamaan kommunikaatiota.
Suunnitelmana oli esitestata opasta joukolla optikoita ja myyjiä, joiden palautteen mukaan oppaan sisältöä olisi voitu vielä kehittää. Aikataulullisista syistä arviointia ei ehditty suorittaa, vaan tuotekehitys pohjautui omaan ja ohjaavien opettajien arviointiin.
Opas on sähköisessä muodossa kaikkien luettavissa ja uskon, että sen avulla opitaan palvelemaan viittomakielisiä asiakkaita kattavammin ja kehittyneen asiakaspalvelun myötä liikkeiden asiakaskunta laajenee.
Tietoperustassa käsitellään optista alaa, mikä optometristi on ja mitä näöntutkimukseen kuuluu. Lisäksi käydään läpi asiakaspalvelun tärkeyttä, kuuroja ja viittomakieltä. Lähteinä käytettiin kirjallisuutta, järjestöjen ja liittojen julkaisuja, sekä tutkimusta.
Tavoitteena oli tehdä oppaasta selkeä, toimiva sekä kiinnostusta herättävä ja helposti käyttöönotettava. Toivon kuitenkin, että oppaaseen perehdyttäisiin ennakoivasti. Vaikka tieto on hyvin tiivistetty, on siihen ja viittomiin hyvä tutustua etukäteen.
Työn tuotoksena syntyi opas, johon on koottu yleistietoa kuuroista ja viittomakielestä, sekä ohjeita kuinka toimia ja mitä ottaa huomioon kuuron kanssa asiakaspalvelussa ja näöntutkimusta tehdessä. Oppaan loppuun on koottu viittomakuvia helpottamaan kommunikaatiota.
Suunnitelmana oli esitestata opasta joukolla optikoita ja myyjiä, joiden palautteen mukaan oppaan sisältöä olisi voitu vielä kehittää. Aikataulullisista syistä arviointia ei ehditty suorittaa, vaan tuotekehitys pohjautui omaan ja ohjaavien opettajien arviointiin.
Opas on sähköisessä muodossa kaikkien luettavissa ja uskon, että sen avulla opitaan palvelemaan viittomakielisiä asiakkaita kattavammin ja kehittyneen asiakaspalvelun myötä liikkeiden asiakaskunta laajenee.