Pedagogiikan osaaminen ja seikkailukasvatuksen toteuttaminen varhaiskasvatuksen opettajan työssä
Räikkönen, Paula (2022)
Räikkönen, Paula
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113853
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa omaa pedagogista osaamista varhaiskasvatuksen opettajan työssä sekä edistää seikkailukasvatuksen toteuttamista varhaiskasvatuksen arjessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, kuvata ja analysoida kymmenen viikon ajalta pedagogiikan osaamista sekä seikkailukasvatuksen toteuttamista muun muassa tuottamalla päiväkodille seikkailukansion.
Päiväkirjaopinnäytetyöhön kuului kymmenen viikon intensiivinen työjakso. Jokaiselta viikolta toteutettiin viikkoraportti, jossa kuvattiin viikon suunnitelma, toimintaa ja työtehtäviä, jotka tukivat pedagogiikan osaamista sekä seikkailukasvatuksen toteutumista. Jokaisen viikon päätteeksi laadittiin viikkoanalyysi, jolla arvioitiin teorian avulla viikon aikana nousseita onnistumisia, oivalluksia, tavoitteiden saavuttamista sekä kehittämisen kohteita. Raportointia tuki teoreettinen viitekehys, joka koostui varhaiskasvatuksesta, pedagogiikasta sekä seikkailukasvatuksesta.
Kymmenen viikon aikana kehittymistä tapahtui paljon pedagogiikan osaamisen sekä seikkailukasvatuksen toteuttamisen suhteen. Jatkuva arviointi ja raportointi tukivat todella hyvin oppimista ja kehittymistä. Arvioinnissa on huomioitu sekä omat oivallukset, että lapsilta ja muilta kasvattajilta saatu palaute. Kymmenen viikon aikana toteutui myös monipuolinen seikkailukansio tukemaan koko päiväkodin seikkailukasvatusta.
Päiväkirjaopinnäytetyöhön kuului kymmenen viikon intensiivinen työjakso. Jokaiselta viikolta toteutettiin viikkoraportti, jossa kuvattiin viikon suunnitelma, toimintaa ja työtehtäviä, jotka tukivat pedagogiikan osaamista sekä seikkailukasvatuksen toteutumista. Jokaisen viikon päätteeksi laadittiin viikkoanalyysi, jolla arvioitiin teorian avulla viikon aikana nousseita onnistumisia, oivalluksia, tavoitteiden saavuttamista sekä kehittämisen kohteita. Raportointia tuki teoreettinen viitekehys, joka koostui varhaiskasvatuksesta, pedagogiikasta sekä seikkailukasvatuksesta.
Kymmenen viikon aikana kehittymistä tapahtui paljon pedagogiikan osaamisen sekä seikkailukasvatuksen toteuttamisen suhteen. Jatkuva arviointi ja raportointi tukivat todella hyvin oppimista ja kehittymistä. Arvioinnissa on huomioitu sekä omat oivallukset, että lapsilta ja muilta kasvattajilta saatu palaute. Kymmenen viikon aikana toteutui myös monipuolinen seikkailukansio tukemaan koko päiväkodin seikkailukasvatusta.