Päivä Kuopiossa Hop-On Hop-Off -konseptin kehittäminen
Nevasalmi, Jani (2022)
Nevasalmi, Jani
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114118
Tiivistelmä
Tämän työn aiheena oli Kuopiossa toimiva Hop-On Hop-Off -bussikiertoajelutuote. Kiertoajeluja on järjestetty
aikaisemmin maailmalla vuosikymmenien ajan. Hop-On Hop-Off Päivä Kuopiossa -bussikiertoajelutuote oli
opinnäytetyössä pääkohteena ja työn pääasiallinen tarkoitus oli selvittää, miten uutta matkailutuotetta voidaan kehittää tulevaa kesää varten paremmaksi. Matkailutuotteen kehittämisen taustalla on hanke, jossa on
mukana useita yrittäjiä Kuopion alueelta. Tämä opinnäytetyö toteutettiin laadullisella/kvalitatiivisella tutkimustyylillä.
Aineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla hankkeen yrityksiä teemahaastatteluilla. Haastatteluissa selvisi,
että yrityksien mielipide on positiivinen hankkeesta ja Hop-On Hop-Off -matkailutuotteesta. Monella yrittäjistä
ei ollut aikaisempaa kokemusta tai tietoa tämän tyylisistä matkailutuotteista. Yrittäjien mielestä tämä uusi
matkailutuote mahdollistaa asiakkaille tutustumisen kaikkiin Kuopion nähtävyyksiin ja kaupungin helmiin. Lähes kaikki haastattelussa mukana olleet yrittäjät mainitsivat, että markkinointi on heikko ja tuotteen näkyvyyttä täytyisi ehdottomasti lisätä. Yrittäjien mielestä rahoitusta täytyisi saada matkailutuotteen markkinointiin
enemmän. Useat yrittäjät haluaisivat, että yritykset ja yhteistyö tiivistyisi enemmän tämän hankkeen myötä.
Työn tarkoitus oli saada tämä kiertoajelutuote pysymään toiminnassa Kuopiossa vielä tulevaisuudessa. Kehittämisehdotukseksi muotoutui avokattoisen bussin käyttöön ottaminen. Avokattoinen bussi olisi asiakkaille paljon mukavampi kuumalla kesäkelillä ja sen ansioista asiakkaat voisivat nauttia ulkoilmasta ja valokuvata nähtävyyksiä paremmin. Tämän kehittämisehdotuksen myötä asiakkaita tulisi enemmän Hop-On Hop-Off kiertoajeluille kesällä. Haastatteluissa selvisi, että yritykset ovat kokeneet matkailutuotteen positiivisella tavalla,
vaikka se vaatii lisää kehittämistä tulevaisuutta varten. Kaikki mukana olevat yritykset tarjoavat runsaasti palveluja ja elämyksiä tuotteen asiakkaille.
aikaisemmin maailmalla vuosikymmenien ajan. Hop-On Hop-Off Päivä Kuopiossa -bussikiertoajelutuote oli
opinnäytetyössä pääkohteena ja työn pääasiallinen tarkoitus oli selvittää, miten uutta matkailutuotetta voidaan kehittää tulevaa kesää varten paremmaksi. Matkailutuotteen kehittämisen taustalla on hanke, jossa on
mukana useita yrittäjiä Kuopion alueelta. Tämä opinnäytetyö toteutettiin laadullisella/kvalitatiivisella tutkimustyylillä.
Aineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla hankkeen yrityksiä teemahaastatteluilla. Haastatteluissa selvisi,
että yrityksien mielipide on positiivinen hankkeesta ja Hop-On Hop-Off -matkailutuotteesta. Monella yrittäjistä
ei ollut aikaisempaa kokemusta tai tietoa tämän tyylisistä matkailutuotteista. Yrittäjien mielestä tämä uusi
matkailutuote mahdollistaa asiakkaille tutustumisen kaikkiin Kuopion nähtävyyksiin ja kaupungin helmiin. Lähes kaikki haastattelussa mukana olleet yrittäjät mainitsivat, että markkinointi on heikko ja tuotteen näkyvyyttä täytyisi ehdottomasti lisätä. Yrittäjien mielestä rahoitusta täytyisi saada matkailutuotteen markkinointiin
enemmän. Useat yrittäjät haluaisivat, että yritykset ja yhteistyö tiivistyisi enemmän tämän hankkeen myötä.
Työn tarkoitus oli saada tämä kiertoajelutuote pysymään toiminnassa Kuopiossa vielä tulevaisuudessa. Kehittämisehdotukseksi muotoutui avokattoisen bussin käyttöön ottaminen. Avokattoinen bussi olisi asiakkaille paljon mukavampi kuumalla kesäkelillä ja sen ansioista asiakkaat voisivat nauttia ulkoilmasta ja valokuvata nähtävyyksiä paremmin. Tämän kehittämisehdotuksen myötä asiakkaita tulisi enemmän Hop-On Hop-Off kiertoajeluille kesällä. Haastatteluissa selvisi, että yritykset ovat kokeneet matkailutuotteen positiivisella tavalla,
vaikka se vaatii lisää kehittämistä tulevaisuutta varten. Kaikki mukana olevat yritykset tarjoavat runsaasti palveluja ja elämyksiä tuotteen asiakkaille.